Imitera AB bygger VR-upplevelse åt GKN Aerospace

Imitera AB har fått i uppdrag att bygga en VR-upplevelse åt GKN Aerospace Sweden, där besökare kan uppleva Europas rymdfarkost Ariane 6 i Virtual Reality.

VR-upplevelsen med Ariane 6 syftar till att kunna ge en eller flera samtidiga besökare en unik möjlighet att kunna få se hur farkosten ser ut i verklig skala, och samtidigt också bli guidad runt raketen och de delar som GKN Aerospace Sweden bygger till Ariane 6.

“Med ett virtuellt showroom får vi en fantastisk möjlighet att visa upp vad vi bygger till den europeiska rymdraketen, Ariane 6. Vi på GKN Aerospace ser det här som framtiden för att visa upp våra produkter i dess slutliga användning hos vår kund. Detta ger en unik möjlighet för både våra medarbetare, kunder, partners, studenter samt allmänheten att få möjlighet att besöka uppskjutningsrampen och få en uppfattning av raketens verkliga storlek. Vi vill även ge besökarna förståelse för att GKN Aerospace rymdverksamhet är del av något större som har blivit verklighet tack vare det europeiska samarbetet med våra partners. Upplevelsen kommer vara tillgänglig dygnet runt, året runt, för alla som har VR-headset.” säger Marcus Broberg, Business Development Manager för programmet Launcher Engines på GKN Aerospace.

“Ariane 6 skjuts upp från Kourou, Franska Guyana i Sydamerika, och det är få förunnat att få besöka den i verkliga livet. Med Imiteras fokus på det mänskliga mötet och verkliga, immersiva upplevelser i ljud och bild, erbjuder vi ett komplement eller ett alternativ till det fysiska mötet, och kan spara tid och pengar för de inblandade parterna.” säger John Nilsson, VD på Imitera AB.

Har man tillgång till ett Quest 2 VR-headset kommer Ariane 6 att vara tillgängligt på App Lab inom kort.

Om GKN Aerospace Sweden

GKN Aerospace Sweden ingår i GKN Aerospace, som utvecklar och tillverkar motorkomponenter, flygplansstrukturer, kabinfönster, kablage och mycket mer till de flesta av världens flygplan. Den del av koncernen som arbetar med delar till flygmotorer bildar tillsammans affärsområdet Engines och vid vår anläggning i Trollhättan utvecklar och tillverkar de avancerade delar till motorer för både flygplan och rymdraketer. GKN Aerospace arbetar även med motorunderhåll och komponentreparationer.

GKN Aerospace Engines har produktionsanläggningar i Trollhättan, Kongsberg (Norge), Mexiko, USA och Malaysia. Man har också ett ingenjörskontor i Bangalore, Indien och kontor i Stockholm och Göteborg. Huvudkontoret för Engines ligger i Trollhättan, och där arbetar ca 1900 personer.

Om Imitera AB

Imitera AB är ett XR-bolag, vars mål är att underlätta för människor att komma in och mötas i Virtual Reality och dela fantastiska upplevelser. För att nå detta mål bygger imitera en innovativ plattform, kallad Slipstream, som är en spatial, kreativ och engagerande mötesplats i VR.

Slipstream kommuniceras ut i tre delar; InfinityExpo (Virtuella Showroom för B2B, kunden kan ha upplevelsen under eget namn), Xyagia (Underhållning och äventyr) och EnterPlace (B2B/B2C med fotogrammetri-miljöer skapade av främst användare).

Bolaget grundades 2018.