Rymdstyrelsen licensierar VR-upplevelsen MarsQuest från Imitera AB

Rymdstyrelsen licensierar VR-upplevelsen MarsQuest från Imitera AB, för att kunna ge besökare på mässor och andra evenemang, en möjlighet att uppleva Mars.

MarsQuest är en kort VR-upplevelse där användaren får besöka planeten Mars i Virtual Reality och hjälpa till att återstarta en Mars Rover som har fått problem.

Imitera var på världsutställningen i Dubai (World Expo Dubai) och visade upp MarsQuest för både privatpersoner och flera Astronauter, däribland vår egen Christer Fuglesang. Upplevelsen rönte stor framgång bland besökarna, vilket lett till att Rymdstyrelsen vill kunna fortsätta att visa upplevelsen.

“Vi på imitera vill ge vanliga människor möjligheten att besöka platser som de annars troligtvis aldrig kommer att få se, och via evenemang som Rymdstyrelsen och Astronomisk Ungdom anordnar, kan vi nå en bredare publik.” säger John Nilsson, VD på Imitera

Rymdstyrelsen är också samarbetspartner med det ideella ungdomsförbundet, Astronomisk Ungdom, vilka också kommer kunna nyttja licensrättigheterna på samma sätt som Rymdstyrelsen.

Evenemang där du kan uppleva MarsQuest

MarsQuest på Meta App Lab

Har man tillgång till ett Quest 2 VR-headset finns MarsQuest att uppleva redan nu för 40 kr på Metas App Lab.

Trailer MarsQuest

Om Imitera AB

Imitera AB är ett Metaversebolag, vars mål är att underlätta för människor att komma in och mötas i Virtual Reality. För att nå detta mål bygger imitera en innovativ plattform, kallad Slipstream, som är en spatial, kreativ och engagerande mötesplats i VR.

Slipstream kommuniceras ut i tre delar; InfinityExpo (Virtuella Showroom för B2B, kunden kan ha upplevelsen under eget namn), Xyagia (Underhållning och äventyr) och EnterPlace (B2B/B2C med fotogrammetri-miljöer).

Bolaget grundades 2018.

Om Rymdstyrelsen

Rymdstyrelsen (Swedish National Space Agency) är en förvaltningsmyndighet under Utbildningsdepartementet med ansvar för statligt finansierad nationell och internationell rymdverksamhet i Sverige vad gäller forskning och utveckling. Rymdstyrelsen är Sveriges kontaktorgan för internationellt rymdsamarbete.

Om Astronomisk ungdom

Astronomisk Ungdom är ett ideellt ungdomsförbund (partipolitiskt och religiöst obundna) med syfte att främja intresset för astronomi och rymdfart bland unga i Sverige. De anordnar varje år ett flertal rymd – och astronomiläger för unga rymdintresserade – från Kiruna i norr till Skåne i söder. Dessutom arrangerar de rymdtävlingar med fina priser, visar stjärnhimlen för allmänheten och deltar i många andra astronomievenemang runt om i Sverige!