Hilton Food Group får snabbare fakturahantering i SAP

HFG Sverige AB i Västerås har valt Implema Easy Invoice för införandet av elektronisk fakturahantering i SAP. Med Implema Easy Invoice får företaget minskad administration och snabbare hantering av fakturor.

HFG Sverige AB ingår i den engelska koncernen Hilton Food Group som servar den europeiska marknaden med kött.

I Sverige levererar företaget bland annat färskt och vacuumförpackat kött till ICA. HFG Sverige AB använder SAP sedan 2004.

Införandet av elektronisk fakturahantering kommer att ge effektivare hantering av leverantörsfakturor genom att elektroniska flöden för kontering, granskning och attest införs.

Anders Fälted, Financial Manager HFG Sverige AB, berättar att de valde Implema Easy Invoice i konkurrens med flera andra lösningar främst på grund av att den är byggd på SAP-plattformen.

- Med Implema Easy Invoice slipper vi fristående system som ska  integreras mot vårt ekonomisystem. Vi ser en lägre totalkostnad med ett system, säger Fälted.

Det som tidigare sköttes manuellt, blir automatiserat. Spårbarheten ger ökad kvalitet och  medarbetare på resa kan attestera fakturor digitalt.

Niklas Lindefelt, affärsutvecklare på Implema berättar:

- Elektronisk fakturahantering är ett mycket bra exempel på hur företag kan optimera och effektivisera sina affärsprocesser och därmed spara mycket tid och pengar. Implema har en mycket beprövad lösning som vi levererar med kort implementeringstid och till ett fast pris.

- Vi ser en stark trend i att många kunder vill automatisera sina affärsprocesser med hjälp av bland annat elektronisk fakturahantering. Det finns mycket pengar att tjäna. Flera av våra kunder som valt Implema Easy Invoice vittnar om att de minskat sin administration för fakturahantering med upp till 50 procent.