Telge Nät AB väljer Imtech Telecom för att bygga stadsnät i Södertälje.

Telge Nät AB har tecknat avtal med systemintegratören Imtech Telecom för leverans av nyckelfärdigt sk ”triple-play” nät till Södertälje stadsnät. Avtalet omfattar allt ifrån design av nät, produktförsörjning, teknisk support och reservdelshantering för projektet under en kommande treårsperiod, och beräknas vara värt ca 30 MSEK. Imtech Telecom kommer i projektet att bygga ett fullt redundant sk ”triple-play” nät, dvs ett nät där tjänster som internet access, KabelTV, IPTV och IP telefoni skall kunna distribueras till 22 000 hushåll och upp till 4000 företag i Södertälje. Imtech har för att lösa behovet åt Telge Nät tagit fram ett koncept som bygger på produkter från Juniper Networks, Allied Telesyn och Netadmin. Lösningen kommer också att inkludera LAN/LAN funktionalitet till Södertälje kommun. – Vi valde Imtech Telecom därför att det var viktigt för oss att finna en partner som kunde ta ett helhetsansvar för den totala lösningen. Imtech Telecom ger oss en partner för allt från design, byggnation av det aktiva nätet och produkt försörjning till service och underhåll, säger Mikael Stenqvist på Telge Nät AB. – Vi är mycket stolta över att ha fått förtroendet att i samarbetet med Telge Nät bygga ett avancerat nät där allt ifrån access till redundant stamnät, verktyg för nät administration samt portal för användar provisionering skall integreras. Projektet passar Imtech Telecom utmärkt då vi får kombinera flera av våra kompetensområden för att bygga en helhetslösning för att distribuera triple-play funktionalitet över en gemensam infrastruktur byggd på koncept som ger den kostnadseffektiva och driftsäkra miljö som Telge Nät eftersträvar, säger Mikael Schütt VD för Imtech Telecom Sverige. För ytterligare information, kontakta: Mikael Stenqvist Mobil: 070 710 78 58 Teknisk Chef, Telge Nät AB Tel: 08 553 222 92 Mikael Schütt Mobil: 0708 27 49 71 VD Imtech Telecom Tel: 08 735 37 01 Imtech Telecom ingår i den holländska koncernen Imtech NV och är en av Europas största systemintegratörer. Företaget har 14000 anställda på 200 platser i Europa och en årlig omsättning på 20 miljarder kronor. Imtech Telecoms kunder är i huvudsak operatörer och ”service providers”. Företaget öppnade sitt svenska kontor 2002, som ett led i att etablera sig på den nordiska marknaden. Verksamhet omfattar försäljning, installation, underhåll och konsulttjänster inom telekommunikation, datakommunikation och datasäkerhet. Huvudleverantörerna är Juniper Networks, Lucent Technologies, Ciena, Ellacoya, Allied Telesyn, Netadmin m,fl.

• Kontrakt, uppdrag