VD-Brev Increasor Tech Invest AB (publ)

Ärade aktieägare,

Som utlovat under ägarspridningsemissionen som avslutades den sista augusti så kommer jag nu att löpande skriva VD-brev med syfte att informera aktieägarna om vad som händer inom Increasor, på både kort och lång sikt. Transparens är ett ledord i organisationen och det är viktigt att leva som man lär. Tanken är att ungefärligen skicka ett VD-brev till aktieägarna en gång per kvartal men givetvis oftare om behov finns. I övrigt kommer pressmeddelanden och nyheter att komma vid bolagshändelser, VD-brev blir en mer personlig sammanställning av den senaste perioden.

Ägarspridningen

Vi måste börja med att tacka för det enorma förtroende som deltagarna i den ägarspridningsaktivitet som pågick under andra halvan av augusti, intresset överträffade alla förväntningar.

Vi fick 433 st personer och företag som tecknade sig i ägarspridningen och blev övertecknade med 129 %. Det ledde till att styrelsen fick dra igång en urvalsprocess och där var fokus att få en så hög spridning som möjligt, vilket i sin tur ledde till att alla inte kunde få tilldelning eller få tilldelning på den nivå som man önskade. För de som inte fick tilldelning i denna omgång så kommer det fler möjligheter framåt, inte minst när vi är noterade.

Nästa steg i processen är att skicka ut aktierna i den digitala aktiebok som Increasor använder sig av. Den heter Nordiskt Värdepappersregister VPZ och har en egen helt kostnadsfri depå för aktieägare där man kan logga in med BankID för att se sitt innehav. Vi uppmanar att göra det då det då och då kan komma information från bolaget även den vägen.

Depån hittar du på www.vpz.se

Aktierna börjar delas ut idag måndag och beräknas vara helt klart senast onsdag.

Registrering hos Bolagsverket påbörjas även den idag och där är det lite beroende på deras handläggningstider när den kan vara registrerad och klar, normalt brukar det ta några veckor efter inskickandet.

Vad har hänt den senaste tiden?

Sen kommer denna att avse vad som hänt sedan förra VD-brevet men nu får det bli “senaste tiden”. Förutom att mycket tid självklart har gått till ägarspridningen så har en hel del annat också hänt under tiden som sommaren gått över till höst.

Förvärv av ett aktiebolag som kommer att vara det vi kallar vår “corp-låda”, det vill säga konsulttjänster inom Investor Relations, finansiell kommunikation främst genom vår webbtidning Finanstid.se samt kampanjer och systemstöd i samband med nyemissioner etc. Då det ligger under vår styrelseordförandens ansvar och kompetensområde, har det beslutats att ansöka om firmanamnet “Ahlberg Corporate Services AB” med bifirma “Finanstid AB”, Namnet är fortfarande under registrering hos Bolagsverket.

Anställt Theodor Lantz som administrativ resurs för att upprätthålla en exemplarisk nivå på vår corporate governance vilket är en förutsättning med hänsyn till de noteringsplaner vi har och i största allmänhet med den affärsplan vi utarbetar. Theodor är en klippa på just det och några av er har kanske redan kommit i kontakt med vår trevliga kollega.

Mattias Ahlberg har fått i uppdrag att formera en styrelse som är anpassad för den verksamhet vi kommer att bedriva framåt. Bland annat kommer annonsering i Styrelseakademien att ske inom kort. Målsättningen är att ha en styrelse om 4-5 personer tillsatt till årsskiftet. Kompetenser vi specifikt söker är erfarenhet av noterade bolag, erfarenhet inom affärsjuridik i synnerhet kring förvärv samt erfarenhet av förhandling.

Om du har tips om lämpliga personer så tas de emot med tacksamhet.

Vi har också efter den långa perioden av arbete hemifrån under pandemins värsta tid, hittat ett passande kontorshotell på Grev Turegatan i centrala Stockholm. Där sitter vi med ett antal andra företag och har tillgång till två superfina konferensrum där vi kan träffa kunder och ha interna dragningar. Trots Covid så har man hittat sätt att ändå kunna nätverka och göra affärer på. Många möten hålls virtuellt men ibland behöver man fysiskt ses, även fast man undviker att skaka hand och håller sig på avstånd så känns det fortfarande härligt att vara ute bland folk.

Utöver det så har vi haft en rad möten med potentiella samarbetspartners och även potentiella förvärvsobjekt. Att ägarspridningen gick så pass bra och att marknaden verkligen bekräftar vår affärsidé och värdering, har gjort att vi internt har skruvat upp förväntningarna på den egna noteringen, men då krävs det också att vi genomför lukrativa förvärv och hinner bygga upp strukturen inför noteringen, det kommer att vara den stora uppgiften för bolagets ledning den närmaste tiden. Många har frågat vilken kurs vi siktar på att notera oss på, och det är som lägst runt 10-12 kronor per aktie eller bolagsvärde på minst 100 MSEK.

Med det skulle jag vilja avsluta detta första VD-brev och istället ge mig på alla de åtaganden som vi har tagit på oss. Det är däremot inte betungande utan enbart inspirerande att vara VD nu när vi har medvind. Vi har fått ett stort förtroende med flera hundra nya aktieägare och det är upp till oss att förvalta det förtroendet på bästa sätt.

Det finns inget roligare än att få kommunicera med er, och vi tar oss gärna tiden. Har du några frågor eller funderingar så maila eller ring oss.

På återseende,

Andreas Trouin,

Verkställande Direktör

Här hittar du oss digitalt