Indiska och jakten på det återfunna plagget

Indiska inleder hållbarhetsturné: Jakten på det återfunna plagget

Indiskas VD och hållbarhetschef ger sig under hösten ut på en hållbarhetsroadshow för att hitta svenska folkets vintagefavoriter. Syftet är att sätta hållbar design på agendan och att visa på att Indiskas kollektioner kan leva inte bara över årtionden utan också över generationer.

Indiska grundades 1901 av upptäcktsresanden Mathilda Hamilton. På 1950-talet gick Indiska från att endast sälja inredning till att även sälja mode och senare även accessoarer.

”Det återfunna plagget blir kanske inte återvunnet men vi vill visa på att vi skapar tidlöst, färgstarkt mode som är tänkt att leva inte bara under en säsong utan garderobsfavoriter som är à jour år efter år. Vad är mer hållbart än ett plagg som slitits och älskats av flera generationer?”, säger Karin Lindahl, vd.

13 svenska städer, från Malmö i söder till Umeå i norr, kommer få besök av roadshowen under oktober och november månad. Indiskas kunder kommer att bjudas in till utvalda butiker och visa upp sina favoritplagg från förr. Förhoppningen från Indiskas sida är att få inspiration till hållbart mode för kommande kollektioner.

”Jag personligen är väldigt nyfiken på att se vad svenska folket har för Indiska-plagg i garderoberna. Som ett led i hållbar design är planen att återlansera ett antal av de plaggen vi får in av kunderna", fortsätter Karin Lindahl

Maria Backlund
Marknadschef Indiska