Indiskas VD blir ny ägare och satsar för framtiden

Indiskas VD blir ny ägare och satsar för framtiden

Karin Lindahl, VD för livsstilsföretaget Indiska Magasinet AB, har förvärvat samtliga aktier i företaget från tidigare ägaren familjen Thambert. Karin Lindahl kommer att bygga vidare på Indiskas arv och fullfölja arbetet med att banta företagets kostnadskostym. Tillsammans med ledningen och övriga anställda kommer hon fortsätta att driva förändringsarbetet mot ett lönsamt och modernt livsstilsföretag. För att underlätta och påskynda de strukturella förändringarna väljer Indiska att inleda ett rekonstruktionsförfarande.

Den 18 oktober 2017 ingick samtliga överlåtelseavtal mellan nya ägaren Karin Lindahl och tidigare ägarfamiljen Thambert. Indiska Magasinet AB är således numera helägt av företagets VD, Karin Lindahl.

-Indiskas historia startade för över 100 år sedan och det finns en stark gemensam vilja att Indiska ska finnas i över 100 år till. Jag är oerhört stolt över att få möjligheten att driva det här unika bolaget vidare, säger Karin Lindahl, VD Indiska.

-Verkligheten senaste tiden har skapat ett likviditets- och kapitalbehov som tidigare parter och vi i ägarbolaget inte har förutsättningar och resurser att skjuta till. Vi har därför som ägarfamilj, sen några år utan operativt engagemang, med stort förtroende valt att sälja hela vårt aktieinnehav till nuvarande VD Karin Lindahl med syftet att säkra verksamheten och varumärket för framtiden. Vi är övertygade att Karin tillsammans med sin ledningsgrupp och engagerade medarbetare är rätt lag för att vässa Indiskas affärsmodell, kunderbjudande och givna roll på marknaden. Vi önskar Karin & Co stort lycka till med den tuffa men spännande utmaningen att vända bolaget till lönsamhet och vill passa på att tacka alla trogna medarbetare och leverantörer för sitt fantastiskt stöd och lojalitet till företaget och familjen genom åren och hoppas nu att den nya ägaren och medarbetare får samma förtroende, säger Anders Thambert, styrelseordförande Indiska Holding.

Indiska har under många år känt av det tuffa klimatet som råder inom detaljhandeln. Under verksamhetsåret 2016-17 har Indiska haft en positiv försäljningstillväxt på +9% och ökad lönsamhet. Sommaren och hösten har dock utvecklats svagare än förväntat och för att möta den utvecklingen och möta kundernas snabbt förändrade köpmönster är det nödvändigt att göra en snabbare och större omställning.

Karin Lindahl har tillsammans med ledningen kommit fram till att ytterligare förändringar krävs. För att nå långsiktig lönsamhet behöver bolaget genomgå en företagsrekonstruktion. Ytterligare en omstrukturering krävs för att ställa om företaget till den verklighet som den moderna detaljhandeln möter. Bolaget har därför beslutat att idag ansöka om rekonstruktion hos Stockholms Tingsrätt.

Rekonstruktionsfasen kommer att ledas av Karin Lindahl i nära samarbete med ledningsgruppen och rekonstruktören. Rekonstruktionen kommer inte påverka Indiskas kunder utan bolaget fortsätter att driva sin verksamhet som vanligt.Till rekonstruktör har advokat Erik Selander, DLA Piper, förordnats.

-Företaget har under det senaste året genomgått stora strukturella förändringar, men branschen befinner sig under en stor press och Indiska behöver genomgå än mer förändringar för att ställa om bolaget till rådande konkurrensvillkor. Indiska är dock ett mycket välkänt och älskat varumärke med 99 % kännedom och en miljon lojala kunder, och det är en fantastisk grund för bolagets framtid, säger Karin Lindahl.

Karin Lindahl, 34 år, har en examen i ekonomi och socialpsykologi från Uppsala Universitet. Hon var efter en trainee-tjänst på SEB verksam som managementkonsult på McKinsey & Company under 6 års tid och började sin anställning på Indiska vid årsskiftet 2017 och tillträdde som VD i september 2017.

Linnéa Gunnarsson, Presskontakt Indiska
Mail: linnea.gunnarsson@indiska.se

Erik Selander, Rekonstruktör DLA Piper.

Indiska är ett svenskt livsstilsföretag etablerad 1901 som erbjuder mode och inredning i en unik mix av det färgstarka Indiska arvet och den Skandinaviska enkelheten. Indiska har idag 92 butiker i Sverige, Norge, Finland, Island och Tyskland samt en Shop Online.