INDISKAs VD nominerad till priset Hållbart Ledarskap 2015

INDISKAs VD nominerad till priset Hållbart Ledarskap 2015

Sofie Gunolf, VD på familjeföretaget INDISKA, som nyligen utsågs till Årets Hållbara Butik i Retail Awards, är nu nominerad till priset Hållbart Ledarskap 2015.

Styrelsen i NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv har enats om fem slutkandidater som tävlar om priset Hållbart Ledarskap 2015. Priset delas ut av NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv för att belöna en person som genom kompetent ledarskap medverkat till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete.

Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma det arbete kring hållbar utveckling som bedrivs i det svenska samhället och öka intresset för ledarskap inom dessa områden. Vem som vinner utmärkelsen avgörs av en utsedd jury.

Vinnaren tillkännages vid prisutdelningen som sker i samband med Veckans Affärers hållbarhetsdag på Grand Hôtel i Stockholm den 13 oktober 2015. Priset delas ut årligen och delades för första gången ut 1999.

Juryn 2015 består av:
Karin Bodin, VD för Polarbröd och 2014 års vinnare av priset
Peter Norman, tidigare Finansmarknadsminister och 2012 års vinnare av priset
Mattias Klum
, naturfotograf åt bl.a. National Geographic
Annika Helker Lundström
, tidigare VD på Svensk Vindenergi numera Nationell Miljömålssamordnare
Håkan Wirten
, generalsekreterare för WWF
Ylva Öhrnell
, ordförande för NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv och Miljö- och Kvalitetschef för DHL Freight
Lena Ander
, generalsekreterare för NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv

”Årets välförtjänta slutkandidater verkar i olika branscher och industrier vilket visar på att ett hållbart ledarskap är betydande för hela näringslivet. Allt fler företag vill säkerställa en ansvarsfull affärsverksamhet och lyfter därför hållbarhetsfrågorna till en strategisk nivå. Vi ser att hållbarhetsfrågorna inte längre endast hamnar på hållbarhetschefens bord, utan är även en del av VD:ns och ledningens ansvar och arbete”, understryker Lena Ander, Generalsekreterare för NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv.

Priset Hållbart Ledarskap är avsett för personer, främst inom svenskt näringsliv, som inte har hållbarhetsfrågor som huvudsaklig sysselsättning, men som genom ett föredömligt ledarskap har bidragit till att betydande steg tagits mot social, ekonomisk och/eller ekologisk hållbarhet i sina organisationer eller i samhället. Pristagarens insatser skall präglas av framåtanda, nytänkande och affärsmässighet.

"Det behövs tydliga ledare inom näringslivet som vågar gå före och aktivt driva hållbarhetsfrågorna framåt. Årets slutkandidater visar att man inte behöver arbeta huvudsakligen med hållbarhet för att göra skillnad. Deras engagemang och ledarskap driver näringslivet i en mer hållbar riktning och det är precis det som vi i NMC vill lyfta fram!" säger Ylva Öhrnell, ordförande för NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv.

Läs mer om priset här

Slutkandidaterna

Lars Appelqvist, VD, Löfbergs Lila AB

Lars Appelqvist har drivit igenom att hållbarhetstänket har integrerats i hela verksamheten och i alla delar av värdekedjan – från böna till kopp. Idag handlar det till exempel om egna utvecklingsprojekt i odlarländer som hjälper kaffebönder att möta klimatförändringar och förbättra sina livsvillkor, smarta och effektiva transporter med båt och tåg, energieffektiviseringar som resulterat i oförändrad energianvändning trots att produktionen fördubblats och att öka intresset för hållbart kaffe bland kunder och konsumenter.

Johan Söderström, VD, ABB Sverige

Johan Söderström sätter hållbarhet överst på agendan i praktisk handling, såväl i alla interna möten som i externa möten med kunder, ägare och andra intressenter. Johan bygger upp en företagskultur där hälsa och säkerhet, integritet och miljö utgör stommen. Han följer personligen upp det ständiga förbättringsarbetet på plats ute i linjen och arrangerar workshops med hållbarhet som tema i sina möten med svenska ABB:s ledningsgrupper.

Sofie Gunolf, VD, Indiska Magasinet AB

Sofie Gunolf arbetar konsekvent och engagerat med att utveckla Indiskas sedan länge väl grundade arbete med ansvarsfull handel, till ett fullt integrerat hållbarhetsarbete där alla medarbetare och, i ökande grad, kunderna involveras. Med bas i ett engagemang för arbetsförhållanden i Indien som senare har breddats till att aktivt arbeta med andra bolag i textilbranschen kring vattenfrågor har Indiska nu tagit steget vidare och gjort hållbarhetsfrågorna till en del av bolagets strategi. Under Sofies ledning har olika initiativ lanserats. Bland annat har ledningen och medarbetare i Sverige och Indien utbildats och ett samarbete med Myrorna kring vintagejeans och återanvändning har initierats.

Ulf Halvarsson, Chef Fastighetsförvaltning Region Norr, Riksbyggen

Ulf Halvarsson driver miljöarbetet starkt i sin organisation och lyckas engagera medarbetare och kunder inom hållbarhetsarbetet. Ulf har bland annat startat en klimatskola i Umeå dit han bjuder in kunder och potentiella kunder. Han föreläser och ordnar även studiebesök till olika anläggningar (t.ex. återvinningsstationer, vindkraftsproducenter och en ekologisk glassproducent). I klimatskolan har han lanserat en miljötävling där en bostadsrättsförening koras som vinnare och genom detta har hans område vunnit pris för bästa miljöföretag i Umeå.

Camilla Zedendahl, VD, Destination Sigtuna AB

Camilla Zedendahl är sedan många år VD för Destination Sigtuna som med över 600 000 gästnätter per år ligger på fjärde plats i Sverige när det gäller hotellnätter. Med samarbete som det starkaste verktyg arbetar Destination Sigtuna och Sigtunas hotellnäring för minskade koldioxidutsläpp och ökat ansvarstagande både miljömässigt och socialt. Tillsammans arbetar de deltagande företagen för att bli en hållbar destination. Camilla har genom att lyfta blicken och ta ett större grepp lyckats involvera och engagera många aktörer både inom näringslivet, flygplatsen och kommunen. Detta har också lett till att den egna organisationen inom destinationsbolaget har kunnat växa under senare år.

Bubblare

NMC:s styrelse har förutom slutkandidaterna även utsett två bubblare vars verksamhet tar fram framtidens hållbara ledare. Vilka det är avslöjas i samband med prisutdelningen den 13 oktober 2015. Eftersom bubblarnas verksamhet handlar om hållbarhet kvalificerade de sig inte som slutkandidater till priset Hållbart Ledarskap, men styrelsen vill gärna lyfta fram deras arbete.

Kontakt

För mer information om priset och slutkandidaterna, kontakta pressansvarig Lovisa Lönegren eller Lena Ander, NMC:s Generalsekreterare:

Lovisa Lönegren
lovisa.lonegren@nmc.a.se

Fredrik Henriksson, PR- och Kommunikationschef, INDISKA:
fredrik.henriksson@indiska.se

INDISKA är en svensk familjeägd butikskedja etablerad 1901 som säljer en unik mix av mode och inredning med en egen stil. Allt designat i Stockholm av människor som älskar Indien. INDISKA har idag 100 butiker i Sverige, Norge, Finland, Island och Tyskland samt en Shop Online.