Svenskarna drömmer om en rödvit jul hemma

Svenskarna drömmer om en rödvit jul hemma

En traditionell rödvit jul. Så vill drygt 6 av 10 svenskar att hemmet ska se ut till jul.

Detta enligt en undersökning gjord av Novus, på uppdrag av INDISKA. Drygt 1000 personer fick svara på hur de vill att julen ska se ut i hemmet i år. När det gäller hur man vill att dekorationer och inredning ska se ut så dominerar den rödvita julen med 64 procent. Därefter följer en blandning av alla möjliga färger, (13 procent) och en jul i skimrande toner av silver, guld, grått, svart och vitt (8 procent).

-  Det var intressant att se att det är så många som väljer en rödvit jul. Vi har kunder i alla kategorierna och har inte riktigt samma uppdelning hos oss. Även om många väljer den rödvita, så har vi även en stor grupp som väljer en mer neutral vit jul med inslag av silver, guld och svart/grått och även en stor grupp som går loss ännu mer på färger i alla former, säger Liza Lundström, designer på INDISKA.

I undersökningen syns inga större skillnader mellan män och kvinnor. Däremot är det fler som föredrar den rödvita julen på glesbygd än i storstäder.  Populäriteten för den rödvita julen ökar även med stigande ålder och om man bor i Västsverige eller Norrland (71 respektive 68 procent). Inredningen och dekorationerna i de skimrande tonerna föredras generellt mer av personer i storstäder och i den yngre gruppen, mellan 18-29.

Olika stilar för olika kunder
INDISKA, som designar all inredning i Stockholm, har i år haft tre teman på julens inredning och dekorationer för att passa flera olika inredningsstilar och har samlat alla stilarna under parollen Different flavours of Christmas.

Se mer om de olika stilarna här.

För pressrelaterade frågor och mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Henriksson, PR- och Kommunikationsansvarig INDISKA, fredrik.henriksson@indiska.se

INDISKA är en svensk familjeägd butikskedja etablerad 1901 som säljer en unik mix av mode och inredning med en egen stil, Bohemian Modern. Allt designat i Stockholm av människor som älskar Indien. INDISKA har idag 90 butiker i Sverige, Norge och Finland samt Shop Online.