Humanium Metal by IM får Grand Prix for Good

Humanium Metal belönas med Grand Prix for Good under den internationella festivalen Eurobest.

Eurobest är en festival som under tre dagar hyllar europeisk kreativitet och inspirerar, lär ut och debatterar idéer från hela kontinenten. I år var London värd och Humanian Metal, världens första råvara skapad av illegala vapen, fick i samband med festivalens sista dag utmärkelsen Grand Prix for Good.

– Konkurrensen är enorm. På Eurobest samlas idéer och kampanjer från Europas största företag och varumärken. Att Humanium Metal lyckas särskilja sig och bli belönad med högsta valören känns mycket hedrande. Med det här priset fortsätter vi påvisa att Humanium Metal både bidrar till förstöra vapen och även förändrar människors attityder till vapenvåld, säger Josefina Rovan, Marknads- och kommunikationschef på IM.

I kategorin Grand Prix for Good hyllas idéer som inte bara har en positiv effekt på affären och varumärket, utan som även påverkar världen i stort. I vår kommer de första produkterna ut på marknaden.

– Att hålla i något som man tidigare vet har skadat och dödat, men som nu är förvandlat till produkter som hjälper människor är en speciell och viktigt känsla, säger Simon Marke Gran, projektledare för Humanium Metal på IM.

Humanium Metal by IM får även en utmärkelse i kategorin Direct som lyfter fram kampanjer som direkt påverkar mötet med konsumenten och belönas där med ett guld.

– Bakom ligger ett mycket framgångsrikt samarbete med Great Works och Åkestam Holst. Just nu arbetar vi med en rad prototyper från flera olika samarbetspartners, säger Simon Marke Gran.

För intervju och bilder kontakta Simon Marke Gran eller Josefina Rovan.

Simon Marke Gran

Projektledare Humanium Metal by IM

Tel +46 73 584 1338

simon.markegran@manniskohjalp.se

Josefina Rovan

Marknads- och kommunikationschef

josefina.rovan@manniskohjalp.se

Tel + 46 46-32 99 31

• Industri, tillverkning

• humanium metal by im

Individuell Människohjälp är en svensk biståndsorganisation som bekämpar fattigdom och utanförskap. Organisationen grundades 1938 och verkar i dag i 13 länder världen över.