Image by "radford wine" from Pixabay

2G och 3G - omodernt som en Volvo 240 (krönika av Ulf Seijmer)

Vi kommer allt närmre den punkt i livet när de 3G och GSM nät vi kramat hårt och länge kommer att stängas av. Dessa nät har blivit ett lika givet inslag i livet 2021 som det var att kunna knalla in till Volvosäljaren 1984 och köpa en ny Volvo 240.

Trygga, beprövade nät som tuffar på, som gamla Volvobilar, som man alltid kan lita på och hålla sig fast i när det blåser. Se bara hur operatörerna reagerar när det blåser, är det strömavbrott så är det bara 2G som används. Alltid, så det så.

Jag tror det var under ett år sedan jag stack ut hakan och förklarade att 2G och 3G hade ett bäst före datum. Vissa menade att jag ropade vargen kommer, när det inte fanns någon varg. Andra var mer målande i sin beskrivning, jag var telekombranschens Ralph Nader, typ.

För dig som inte vet, Nader gjorde sig ett namn på 60-talet när han pekade på bristande säkerhet i General Motors bilar, särskilt Chevrolet Corvair. Corvair var med sin svansmotor och enkelledade pendelaxlar konstruerad på samma sätt som en bubbla, en gammal konstruktion som innebar en vältrisk Nader har jobbat mycket med att skydda konsumenter, som Sverker Olofsson med en advokattitel ungefär.

Nu är det så att allt fler förstår att det där med 3G supersnart är över. GSM, eller 2G, kommer också snart att vara till ända. Nu till dig som inser att du behöver byta ut stora delar av din teknikpark. Först och främst, jag förstår att resan

kommer att vara kanske både lång och krånglig. Men det går inte över bara för att man väntar. Vinsten för klimatet är att 5G-näten är mer energieffektiva. Siffror jag hittat på internätet säger att en LTE-infrastruktur behöver uppåt 30 kWh per kvadratkilometer. En basstation med bara 5G kan komma ned i en femtedel, alltså 6 kWh/kvadratkilometer, dessutom hantera fler enheter på den ytan.

2015 konsumerade mobilnäten 1,15% av den totala energin tillgänglig i kraftnäten och bidrog till 0,53% av den totala, globala CO2-belastningen.

En annan viktig aspekt är att allt mobilflixande, tick-tockande och streamande äter data till frukost, lunch och middag. Idag gör vi av med ungefär 80 EB per månad, 2024 kommer siffran vara 150 EB (EB eller EXAbyte är 10 upphöjt i 18 bytes). Att bygga detta bara med 4G är alltså extremt energikrävande.

Så även om det är jobbigt att byta, och mycket teknik kommer behöva förnyas, så är det också viktigt att vi får ned förbrukningen i mobilnäten.