700 MHz optimalt för mobilt bredband

700 MHz optimalt för mobilt bredband

700 MHz är det nya bandet för mobiltrafik, ett band som kommer att gå under klubban under 2016 och då användas för LTE. 700 MHz-bandet används idag för marksänd tv och blir tillgängligt för mobila tjänster 1 april 2017. PTS har lämnat sitt förslag till Regeringen, samtidigt vill en annan myndighet, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ha en del av kakan.

Först och främst, att även 700 MHz-bandet läggs till de andra låga mobilbanden på 800 och 900 MHz är ett perfekt val för vår svenska natur, det är band som kan ge framförallt bättre mobiltäckning där det är glest mellan basstationerna. Att bygga på dessa band ger också ett välkommet kapacitetstillskott till de befintliga banden. Post- och telestyrelsen (PTS) har gett sin syn på saken i en rapport till regeringen, och menar att ett täckningskrav i bandet kan vara tänkbart, framförallt om det är inriktat på att täppa till lokala fläckar i täckningen.

Läs fortsättningen i vår blogg.