Dålig täckning beror på mobilen enligt studie

Dålig täckning beror på mobilen enligt studie

Inom kort släpps en dansk studie som kommer att bringa klarhet i vilka mobiltelefoner som är bra och vilka som är sämre. Professor Gert Frølund Pedersen säger i en intervju med Ny Teknik att "mobilernas antenner borde ha en kvalitetsstämpel, i stil med energimärkningen på kylskåp". Hatten av för det, jag håller med, det är bra att vi kommer igång med att belysa vikten av mottagarens betydelse även i mobiltelefoner. Liksom man kunde ana är moderna telefoner en kompromiss av mycket där antennegenskaper skall fungera i en design som skall rymma en bra kamera, fingeravtrycksläsare och ett stort batteri.

Jag är dock litet skeptisk till hur testet utförs och vad det egentligen visar. Mätningarna av mobilernas egenskaper utförs med en mobiltelefon fäst vid ett "fantomhuvud", ett konstgjort huvud som i laboratoriet skall simulera de förhållanden som råder vid mobilsamtal. Redan här kommer det första problemet som jag ser det, pratar vi verkligen med mobiltelefonen mot örat? Skickar inte många tillverkare med ett headset till telefonen och håller alla människor telefonen mot örat när man pratar? Eller håller vi telefonen i handen, har den i fickan eller liggande på bordet? Är telefonen mot örat verkligen det enda sättet vi skall testa samtal på?

Ett annat problem är att detta test inte säger något alls om hur en mobil är att surfa med egentligen, för rent krasst, hur många står med telefonen mot örat och kollar mailen, tittar på playkanaler eller uppdaterar facebook? Att mobilt bredband i mobilen är en ständigt ökande del av vårt mobiltelefonanvändande verkar inte heller belysas i den kommande studien, synd.

Det finns lösningar
Ett par tips för dig som kanske skall ut på den underbara svenska landsbygden i julhelgen för att fira jul. Om du har dålig inomhustäckning, försök att slå av 3G eller 4G om du bara skall prata, då går det ofta bättre om du låter telefonen koppla upp sig via GSM. Mobilen har sannolikt bättre täckning om du ställer den i ett fönster och pratar i ett headset eller om du står utomhus och pratar i headset.

För dig som skall koppla upp dig via mobilt bredband rekommenderas en router med extern antenn. Placera gärna antennen på ett fönster eller utomhus, på fasaden eller uppe på taket. USB-modemen operatörerna gärna skickar ut har inga vidare antenner och kanske passar bättre som färgglada julgransprydnader om du har dålig täckning eller svag signal. Satsa på en 3G router eller 4G router, gärna med extern antenn så skall du se att det går både snabbare och bättre.

Ett alternativ till ovanstående två är att investera i en förstärkare för GSM, 3G eller 4G, då får du bättre inomhustäckning för både mobilt bredband och mobilsamtal i en och samma lösning. Ha nu en riktigt skön avslutning på året och glöm inte att det ibland är skönt att vara nedkopplad också.

+Ulf Seijmer