Det är kinesernas fel, eller…? (krönika av Ulf Seijmer)

Det är kinesernas fel, eller…? (krönika av Ulf Seijmer)

Nu är 5G på gång, halleluja. Många är sugna på den nya tekniken, undertecknad inkluderad. När jag 2012 skrev en artikel om vad jag trodde 5G skulle vara så plitade jag ned att jag trodde att 5G skulle vara ”intelligent trådlös teknik som kan sammankoppla världen utan gränser”.

Jag tycker detta är ganska exakt vad jag förväntar mig att vi har framför oss, men det var två aspekter jag inte tänkte på då.

En ny polarisering
Det första är att med 5G har vi fått en ny polarisering i världen. Det är å ena sidan Kina, som inte släpps in i näten av säkerhetsskäl, det är å andra sidan resten av världen som, om man får tro den Kinesiska statens hot, inte kommer bli insläppt i Kina. Denna stormaktspolitik har inte trådlöst bidragit till tidigare, det är tydligt vilket maktredskap ”big data” och de trådlösa näten blivit. Kina försöker nu utöva alla maktpåtryckningar de kan. I ett pressmeddelande från ambassaden i Sverige menar man att 5G är ett gemensamt projekt för mänskligheten. Själva essensen är att 5G-tekniken, enligt ambassaden, utvecklats av framförallt Ericsson, Nokia, Huawei och att vägen mot 6G försvåras genom att företag inte fritt kan samverka.

Jag jobbar inte med IT-säkerhet på den nivån, och vet inte exakt varför Huawei stängs ute från 5G-utbyggnaden i Sverige, men känns inte detta utspel från Kina litet som att de påträffas med handen i godisburken och nu försöker hitta en väg ut.

Smart teknik, dum debatt
Det andra, tekniken är intelligent, men debatten har stundtals nått ett sällan skådat lågvattenmärke. Såg en video nyligen om en läkare som intervjuades, han sov så dåligt på nätterna och kunde länka det till användandet av 5G. Själv har jag svårt att känna skillnaden mellan åkeriradion, GPS-satelliterna och 4G när jag sover, men han kunde visst göra det. Lösningen var att han satte en störsändare hemma så var det löst, då sov han bättre. Sen hade han ett kopparsmycke i en kedja runt halsen som silade resten av 5G-strålningen när han var på resande fot så att säga. Så här dum är ju debatten in absurdum.

Ett annat exempel var en diskussion som fångades i bruset. En person hade en enhet tillverkad av Huawei hemma. Nu har det börjat höra av sig många telefonförsäljare till honom med olika erbjudanden, han menar att det måste vara kineserna som tar hans kontaktuppgifter. Nu behöver han hjälp att hitta något tillverkat i Europa så han slipper fler erbjudanden.

Tekniken är intelligent men mycket av debatten är ju inte det. Det är också så otroligt lätt att vi nu skyller allt på kineserna. Låt oss hjälpas åt med att påminna varandra om att vi måste vara sakliga och nyanserade genom resan mot 6G.

Denna krönika publicerades första gången i SKEF News nummer 4 · 2020