Hur lång antennkabel kan man använda?

Hur lång antennkabel kan man använda?

En vanlig fråga vi får är hur lång antennkabel kan man ha? Ibland känns det litegrann som att svara på hur lång är en planka eftersom det bästa svaret är att -det beror på.

Det första man kanske ska tänka på, det är att en antennkabel dämpar signalen. Om en antennkabel dämpar 3dB, då har din inkommande signalstyrka halverats. Så det beror på litet hur mycket marginal man har egentligen. Om man har en router ifrån oss kan man gå in i routerns användargränssnitt och se vilken signalstyrka man har, och där göra en bedömning av om man har möjlighet att tappa mycket eller lite signal. Generellt kan man säga att om man är på en plats där det är dålig täckning, kanske en källare, nån form utav teknikrum som ligger avskilt då finns det mycket att tjäna på att få upp och ut antennen på utsidan utav den fastighet där man befinner sig. I de lägena kan en lång antennkabel göra stor skillnad.

Antennkablar finns ju i många olika typer utav tjocklekar och modeller och framförallt finns de i olika fabrikat och olika kvalité. Det man ska tänka på när man väljer antennkabel är att välja en antennkabel som dämpar så lite som möjligt utifrån den budget man har, både pengamässigt och den budget man har för hur mycket signal man faktiskt kan förlora i sitt system.

Som exempel kommer de kvalitetsantennkablar vi på Induo levererar från olika leverantörer i Europa som möter de krav vi ställer på UV-beständighet, på lägsta möjliga dämpning, och på att en kabel skall ha en bra böjradie som gör den lätt att installera.

De allra vanligaste installationerna handlar det om att installera kanske fem meter antennkabel för att just få upp antennen så att den sitter mera fritt, och där är kabellängden sällan ett problem. Börjar man komma uppåt 15–20 meter antennkabel, då kan man ställa sig frågan om man kan montera routern närmare antennen och dra en nätverkskabel istället, för att få en mindre dämpning. Ibland är inte det möjligt, som i fallet med källaren eller teknikrummet men är man till exempel mitt i en stad och har routern monterad långt ner i källaren, ja då kan en 15–20 meters antennkabeln upp och ut på fasaden göra underverk.

Så hur lång kan en antennkabel vara? Pratar vi 4G, då är fem meter idealiskt. Är det så att man behöver gå upp till kanske 15–20 meter så fungerar det i undantagsfall men överväg att montera routern på nåt annat sätt istället.