Krönika: När ned blir upp och upp blir ned

Krönika: När ned blir upp och upp blir ned

Det finns mycket att säga om 2022. Året som var ett magplask. Året som vände upp och ned på mycket. Antiklimax att Covid tar slut och byts mot krig i Europa. Sverige vill helt plötsligt på bred front vara med i Nato. Hur mer omvälvande kan det bli på kort tid? Så mitt i denna upp och nedvända världsordning, passar det då inte bra att vi just nu får se en ny 5G-standard födas, utan basstationer och cellulär infrastruktur? Tvärt emot vad vi väntat oss skulle hända.

Jag trodde att vi skulle få se ett mer blandat utbud av trådlösa standarder i 5G. Men jag hade gissat på att wifi skulle vara en del av 5G (2012 när jag skrev en artikel om det, sen har jag nog sakta tonat ned tanken). Jag hade inte för en sekund kunnat se att avsomnade DECT skulle segla in på en räkmacka och ta den platsen. Den såg jag inte komma.

Att vakna upp med en ny idé

Att hitta fritt spektrum för nya tillämpningar tar 10-tals år. Internationella Tele Unionens Radisoektion, ITU-R, tar på sig just så lång tid minst för att hitta harmoniserat spektrum. Så tänk då att en morgon vakna upp och komma på att det finns spektrum ledigt. Eller, ja spektrum som inte är så populerat. Vet inte om det var exakt det som hände, men det är en kittlande tanke. Att komma på att DECT-spektrum är globalt-ish och det är ganska ledigt för nya gäster att flytta in. Och att sen kunna knyta upp en ny 5G-standard runt detta, som dessutom har stadiga fötter i norra Europa. Häpnadsväckande.

Med en bakgrund inom RF så klappar mitt hjärta för fria frekvensband. Det kan inte bli mer demokratiskt än att spektrum som är fritt är fritt för alla. Den senaste tiden har jag hört röster höjas mot att denna standard skall kunna användas i Sverige. Anledningen är att det finns större organisationer som kommuner, sjukhus och så vidare som använder DECT. Men faktum är ju att frekvensen är fri. Och det är så demokratiskt det kan bli. Men för den som tror att man kan använda fritt spektrum till en enda applikation, teknik eller system, kan demokratin i luften bli en kalldusch.

Det handlar om att söka och sätta gränser. Att ta fritt spektrum för givet är en stor tankevurpa. Extra sårbar blir man om man använder den till långa länkhopp. Med 5G NR+ har man tänkt rätt med korta hopp från enhet till enhet. Det är min fasta övertygelse att detta är rätt sätt att utnyttja fritt spektrum. För hur charmigt det än låter med uppstickartekniker på fria band, så gäller det att de har en genomtänkt struktur. Med 5G NR+ har man träffat helt rätt. Så sorry alla ni som använder DECT-telefoner, ni kommer att behöva ge plats till annat. Ni som tänker att långa länkhopp på fria band är grejen, akta er för för nästa kalldusch, 2022 lämnar alla dörrar öppna.

Krönikan skriven av Ulf Seijmer publiceras i SKEF News 2 · 2022