​LTE CAT - LTE kategorier påverkar hastigheten

​LTE CAT - LTE kategorier påverkar hastigheten

I de allra flesta delar av landet upplever vi en stabil och snabb uppkoppling via 4G. Tack vare LTE-standarden och dess olika LTE-kategorier (LTE CAT) så kan man ta reda på vilken hastighet man kan förvänta sig av en viss hårdvara eller av en viss operatörs nät. Det finns många aspekter som påverkar den signal man kan ta emot/sända det vill säga att man har rätt antenn, en antennkabel med rätt dämpning och antennkontakter av bra kvalitet. För att nå maximala prestanda så kan både LTE-kategori spela en roll samt även den hårdvara man vill använda.

LTE kategori -LTE CAT

LTE delas in i olika kategorier, dessa specificerar en rad faktorer. Bland annat definierar det hastigheten enheter kan koppla upp sig med och även hur många antenner som behövs för att nå maximala prestanda i uppkopplingen. I LTE-nät styrs hastigheten av framförallt två faktorer, dels vad nätverket, i det här fallet operatören, kan erbjuda, dels av vad den mobila enheten har stöd för för LTE kategori. Som exempel kan LTE Kategori 6 enheter nå en teoretisk hastighet om maximalt 300 Mbit/s medan LTE kategori 4 enheter kan nå som maximalt 150 Mbit/s, i bägge fallen handlar det om förväntade nedladdningshastigheter. LTE-kategori skrivs ofta ut som Cat så du kan se att en viss hårdvara kan hantera Cat 3 eller om den klarar Cat 4.

LTE kategorier från 1-16

Det finns hela 16 stycken LTE-kategorier definierade och de ger alla olika prestanda. LTE kategori 1 stöder till exempel inte MIMO utan bara en enda antenn medan LTE kategori 5 stöder 4×4 så kallade MIMO-lager, 4 st antenner i basstationen och 4 st antenner i terminalen eller enheten. LTE klass 1 erbjuder inte ens prestanda som motsvarar 3G medan LTE kategori 8 förväntas erbjuda hastigheter på nästan 3 GBit/s.

Mer eller mindre spektrum

LTE Kategori 4 använder en 20 MHz bit av frekvensspektrum och den skall ge dataöverföringshastigheter på upp till 150 Mbit/s nedladdning och 50 Mbit/s uppladdning i teorin. Med LTE kategori 6 tar vi ytterligare en bit av spektrum i anspråk, genom att använda två av de 4G-frekvenser som finns, och lägga till ytterligare 20 MHz av den andra frekvensens spektrum fördubblar vi den tillgängliga bandbredden och därmed nedladdningshastigheterna till teoretiska 300 Mbit/s.

Hårdvara med olika LTE-kategorier

På marknaden finns många olika typer av hårdvara, routrar och modem exempelvis, alla har i sin specifikation vilken kategori de skall uppfylla, med andra ord en teoretisk maxhastighet. När vi nyligen testade 4G routrar som skulle ha olika prestanda genom att de uppfyllde olika standarder kom vi fram till att hårdvara som på pappret är lika är när de jämförs i praktiken olika. De prestanda man får ut skiljer mycket i prestanda i verkligheten och vi kunde avgränsa det till att det är faktorer som processorkapacitet, minne och operativsystem som påverkar prestandan i praktiken i stor utsträckning. LTE-kategorin påverkade hastigheten till viss del men framförallt är det andra saker som avgör. Så att välja rätt lösning hänger på mer än att bara stirra på LTE-kategorierna. En av de kanske viktigaste sakerna att klarlägga i de fall man söker bästa möjliga 4G uppkoppling är att titta bortom LTE-kategori hårdvaran stöder och även beakta processor, minneskapacitet och hur väl operativsystemet är utformat, något som en professionell leverantör bör kunna svara på inför köp.