PoE -En kabel är allt som behövs

PoE -En kabel är allt som behövs

Uppkopplade prylar som behöver kontinuerlig strömförsörjning blir inte bara mindre. De blir framförallt fler. Att strömförsörja via nätverkskabeln blir allt vanligare. Power over Ethernet (PoE) gör att du kan spänningsmata en enhet via Ethernet-porten.

Att strömmata via nätverkskabeln ger många fördelar. Genom att både ha nätverk och strömförsörjning i samma kabel blir installationen enklare och det ofta känsliga nätaggregatet kan placeras inomhus.En annan fördel är att hårdvaran, router, modem, accesspunkt eller bredbandslänk, kan placera all intelligens närmast antennen och därmed hålls antennkabellängderna korta vilket är en RF-signalmässig fördel. PoE ger även färre punkter som kan fallera och en enkel installationsprocess. PoE kan även fungera som en back-up av spänningsmatningen då denna funktion kan användas parallellt med den vanliga spänningsmatningsporten.

PoE är användbart i applikationer med IP-kameror, trådlösa accesspunkter, fordonsinstallationer, industriell automation eller VoIP-applikationer.

Olika PoE-standarder

Det finns två PoE-standarder, IEEE802.3af och IEEE802.3at. Det som skiljer dessa åt är hur mycket effekt varje nätverksport i PoE-nätverket kan leverera eller omvänt behöver om det handlar om att något strömförsörjs.

IEEE802.3af betyder att nätverksporten kan ge maximala 15,4 W/port och PoE+ standarden IEEE802.3at innebär upp till 30 W per port.

Nätverkskabel har ett stort motstånd, nätverkskablar är tunna och därför kan spänningsförlusten per meter blir stor. Du bör inte gå över 100 meters kabel. Då förutsätts att du installerar kabel av bra kvalitet.

Spänningsmatning via PoE

PoE ger en spänning ut på 48 VDC i grund och botten. På marknaden finns en uppsjö av enheter som inte följer den traditionella PoE-standarden, till exempel övervakningskameror som behöver 12 eller 24 V matning eller 4G routrar.

Passiv PoE

Som vi nämnde ovan, viss hårdvara på marknaden använder något som kallas passiv PoE. Detta betyder att det är möjligt att spänningsmata routern via PoE, men hårdvaran är inte kompatibel med IEEE 802.3af och IEEE 802.3at standarderna. Detta innebär att de inte kan driva andra enheter via Ethernet och kan inte drivas med den spänning som IEEE 802.3af-standarden speci cerar. För många enheter med passiv PoE kan det handla om att de inte klarar höga spänningar.

PoE från 12 V

Som du förstår så är det möjligt att använda PoE med 12 V, att driva en router eller switch via PoE via 12 V kan vara användbart i olika situationer som fordon eller fartyg. För denna typ av lösningar kan man använda en så kallad PoE-injektor.

Då är det möjligt att spänningsmata routern via en 12 V-källa med 2,1 mm DC-kontakt och använda passiv PoEmatningen på routern. PoE-injektorn används för att separera nätverkskabelns ledare till nätaggregat (DC) och separat datatra k (RJ45). För att PoE-injektorn ska fungera måste du använda den i kombination med en passiv PoEkompatibel router eller switch, du kan inte mata in 12 V i nätverksporten på en vanlig enhet.

PoE PSE eller PD

Det finns också två varianter av PoE beroende på om något skall strömförsörjas eller om något strömförsörjs. PoE PD (Powered Device) är när enheten spänningsmatas via Ethernet.

PoE PSE (Power Supply Equipment) är när routern spänningsmatar andra enheter anslutna till Ethernetnätverket för att driva en switch eller kamera till exempel.;

Fakta PoE-standarder

Det finns två standarder, IEEE802.3af och IEEE802.3at även kallad PoE+.
IEEE802.3af de nierar att nätverksporten kan ge maximala 15,4 W/port.
IEEE802.3at de nierar att nätverksporten kan ge maximala 30 W/port.
Passiv PoE avviker från standarderna ofta för bruk med hårdvara som har lägre matningsspänning än 48V.
PoE PD betyder Powered Device och betyder att enheten spänningsmatas via Ethernet.
PoE PSE betyder Power Supply Equipment och betyder att routern spänningsmatar andra enheter via Ethernet