Stabil 4G-router? -Behövs verkligen routerövervakning?

Stabil 4G-router? -Behövs verkligen routerövervakning?

En stabil router för m2m-kommunikation, oavsett om det är en 3G router eller 4G router, skall ha inbyggda funktioner för att maximera möjligheterna till att den alltid är uppkopplad. Detta kan åstadkommas genom interna watchdog funktioner i routern, genom att routern startar om sig automatiskt med jämna mellanrum och genom att ställa in den att regelbundet skicka ping till en extern server för att hålla uppkopplingen vid liv och kontrollera att den kan nå omvärlden. Det finns även exempel på 3G routers som skickar sms om uppkopplingen avbryts.

Detta är grundläggade funktioner som säkerställer uppkopplingen, men den kommer inte att ge dig möjligheten att se hur stark signalen är på installationsplatsen, hur pass stabil överföringen är över tid, vilken hastighet operatören kopplar upp dig med och hur tillgängligheten i nätet är. Till det behövs ofta en kompetent routerövervakningsapplikation, R-SeeNet är ett sådant exempel som erbjuds kostnadsfritt i system med upp till fem enheter. Routerövervakningsprogrammet passar de flesta produkter i Conels routersortiment, det vill säga allt från GPRS routern ER75i, till 3G routern UR5i v2 och 4G routrar.

R-SeeNet samlar in driftsdata från routrar som kan vara spridda över stora geografiska ytor. Det presenterar sedan dessa driftsdata i form av grafer eller värden, dessutom finns möjligheter att exportera ut dessa värden i CSV-format för att sedan importera i tredjepartsapplikationer. R-SeeNet passar de företag säljer uppkoppling som en tjänst till sina kunder och som vill kunna säkerställa att kundens uppkoppling är i toppskick. Det är bra service att efter en storm kunna kontrollera om kundens uppkoppling påverkats och ta kontakt med denne när man misstänker att ett nät kan ha blåst ned över antennen. På platser och i applikationer där tillgänglighet är viktigt är det av yttersta vikt att ligga steget före. I dag har inte många företag råd att lägga pengar på att någon inspekterar alla antenner efter en storm, det är då en bra investering att installera övervakningslösningar som R-SeeNet, som ju i små system dessutom är helt kostnadsfri.