Svensk lösning med tjeckisk teknik på Island uppmärksammas

Svensk lösning med tjeckisk teknik på Island uppmärksammas

Induo presenterade nyligen en lösning som används för övervakning av Islands vulkaner med GPRS/EDGE routern ER75i. Nu har nyheten nått vår tillverkare Conel som skriver så här:

Trådlös övervakning av isländska vulkaner:
Vad händer med de isländska vulkanerna? Den frågan har de senaste veckorna  inte bara intresserat flygbolagen och deras kunder. Fjärrövervakning av vulkanaktivitet hjälper forskarna att besvara frågan

Conels trådlösa routrar är inblandade i ett projekt för att överföra data från  seismologiska stationer i närheten av vulkanernas hjärta. I samarbete med det svenska företaget Induo har routrar tillsammans med mätinstrument installerats av forskare från forskningsavdelningen vid Institutionen för geovetenskaper vid universitetet i Uppsala. Via routerna från Conel överförs mätvärden och GPS positioner till en central station med hjälp av GSM-nätet.

En station installerades i Fimvörduháls av forskare i början av mars och två ytterligare stationer åtföljer denna vid en installation i Myrdalsjökull för övervakning av aktiviteten i vulkanen Katla. "På Island planerar vi att installera fler seismologiska stationer. Dessa skall vara i drift åtminstone de närmaste två åren, säger Lars Dynesius, förste forskningsingenjör vid Institutionen för geovetenskaper, Uppsala universitet. "Data från seismologiska stationer överförs via GPRS routern ER75i i GSM nätet. Vid den centrala stationen bearbetas data och arkiveras" säger Lars Dynesius.

"Att samla in uppgifter från enheter som övervakar vad som händer på planeten jorden, är en av många möjliga exempel, där där överföringen sker via GSM kommunikationsnät och mobiloperatörer. Installerade av svenska forskare med GPRS / EDGE / UMTS-teknik kan Conels industriella hårdvaruplattformar användas var som helst vid behov, säger Ing. Otakar Müller, marknads-och försäljningschef på Conel . "Tillförlitlighet och säkerhet i sådana lösningar är hög och kostnaderna jämfört med andra alternativ, är mycket positiv" tillägger han.

Installationen på Island bekräftar hans ord. Svenska forskare, som även ansvarar för det svenska seismologiska stationsnätet, har sänts till Island för att ta mäta och ta ställning till situationens allvar vid vulkanerna genom att mäta elektromagnetiska fenomen och seismisk aktivitet, kompletterad med positionsbestämning via GPS. För att överföra data via GSM används GPRS / EDGE routern ER75i, som utvecklats speciellt för kommunikation i industriella tillämpningar, betalningstransaktioner och kommunikation med olika mobila enheter.

(Fritt översatt från Conel s.r.o. pressrelease)