Vägen från 3G till 4G har börjat på allvar

Vägen från 3G till 4G har börjat på allvar

Mycket tyder på att 4G nu kommer på allvar i näten. Förutom vår känsla av en ökande efterfrågande på 4G-produkter så finns det även fakta som backar upp vår känsla. Och det känns som att det är på tiden att ett nät som lanserades för tre år sedan nu nått den mognadsgraden att det strömmar till abonnenter. Kapacitetsmässigt är 4G näten väl tilltagna och i relation till förhållandet mellan kapacitet och utnyttjandegrad får 4G-näten ses som närmast outnyttjade i jämförelse med 3G.

Tidningen Mobil har pratat med operatörer med 4G-nät och även studerat PTS statistik och gjort en bedömning av hur många 4G-användare det finns i dag. Uppskattningsvis menar Mobil att det i nuläget finns 400 000 st 4G abonnemang idag i Sverige. Detta är en siffra som betyder att 4G börjar ta mark och bli en teknik som får spridning, men det är fortfarande lågt i jämförelse med de mobila bredbandsabonnemangen totalt sett var 5,2 miljoner i slutet av 2011. Samtidigt så bundlar många operatörerna 4G när man tecknar mobilt bredband och många får alltså 4G på köpet, ett smart och nädvändigt drag för att få över fler användare från 3G till 4G.

Vad gäller proffsanvändare så är Induos uppfattning att vi just nu har en tillströmning av early adopters. För tillexempel M2M finns inte några speciella abonnemang med fast IP-adress för LTE idag. Uppfattningen är dock att det kommer att dyka upp den här typen av abonnemang på marknaden under 2013. För M2M-tillämpningar har LTE mycket att erbjuda, framförallt framtidssäkerhet och god kapacitet. Men 4G måste också kunna erbjuda stabilitet, säkra uppkopplingar och tilltalande prisnivåer på hårdvara. Alla dessa faktorer kommer inte att uppfyllas under 2013 men vi kommer att komma mycket längre på vägen. För vägen går från GSM och 3G till 4G, oavsett tillämpning.