4G router övervinner vädrets makter

4G router övervinner vädrets makter

Väder är utan tvekan en utmaning som 4G-routrar för utomhusbruk måste övervinna. Under hela sin livstid måste den motstå regn, snö, vind och sol. Dessutom måste den klara både extrem värme och kyla. Induo presenterar en utomhusrouter, från Teltonika Networks, OTD140, en router konstruerad för att erbjuda stabil anslutning oavsett väder.

En industriell router för mobilnäten kan vara den avgörande länken för ett övervakningssystem, en väderstation eller någon annan typ av utrustning som måste ha en stabil och kontinuerlig anslutning till omvärlden. OTD140 utomhusrouter är en damm- och vattentålig router designad för att tåla nordiska väderförhållanden. Enheten är inkapslad i ett hållbart, IP55-klassat plasthölje (PC+ASA).

För en utomhusrouter är det viktigt att antalet kablar hålls nere, därför strömmatas routern via nätverkskabeln med Power over Ethernet. Routern kan även strömförsörja en enhet tack vare att den har både en PoE-in och en PoE-ut port, där den kan tillhandahålla upp till 15 W för att strömförsörja exempelvis en nätverkskamera.

Enheten erbjuder anslutning till 4G (LTE Cat 4) och har två SIM-kort, vilket möjliggör failover vid störningar. Routern kan användas som backup till en fast nätverksanslutning (WAN) och då ta över förbindelsen till 4G om den fasta anslutningen bryts.

Routern har en rad säkerhetsfunktioner som brandvägg, VPN, åtkomstkontroll och VLAN, bland annat.

Liksom andra routrar från Teltonika Networks finns ett fjärrmanageringsprogram, Remote Management System (RMS), vilket möjliggör smidig och avancerad fjärraccess, både till routern och till enheter anslutna till den.

En robust router för utomhusbruk måste designas för att kunna fungera fristående år ut och år in utan avbrott. En sån här router kan installeras på bergstoppar eller högt uppe på en byggarbetsplats i automatiserade fjärrväderstationer eller övervakningskameralösningar. För den typen av applikationer erbjuder OTD140 en både robust och pålitlig uppkoppling till ett attraktivt pris.