Breddade möjligheter med SATELLINE-3AS radiomodem

Breddade möjligheter med SATELLINE-3AS radiomodem

SATELLINE-3AS radiomodem, som tillverkas av SATEL OY, har ett breddat frekvensspann. Tack vare en uppdaterad hårdvaruplattform täcker nu radiomodemet ett 4 MHz frekvensspann mot tidigare 2 MHz. Förändringen genomfördes på alla radiomodem tillverkade från vecka 15 i år. Även firmwaren för SATELLINE-3AS radiomodem har uppdaterats med nya funktioner, de senaste versionerna finns på Induos hemsida för nedladdning.

Radiomodem är trådlösa modem som används för överföring av data i trådlösa applikationer för kortare och länge avstånd på och under marken, i luften och till sjöss.

SATELs radiomodem har tillverkats i mer än 20 år och levererats i hundratusentals exemplar över hela världen. SATELs radiomodem återfinns i applikationer som ställer höga krav på tillgänglighet, tillexempel i väderstationen på Mount Everest, vid kärnkraftverk i professionell motorsport och på flygplatsers landningsbanor. Radiomodem används ofta för kommunikation i kritiska system. I vattenverket ser modemen till att anläggningen styrs på rätt sätt, att Botniabanan blev rak, tredje banan på Arlanda platt och att Öresundsbron byggdes på rätt plats, det är ett par exempel på vad SATELLINE radiomodem använts till i praktiken. Låt oss berätta mer!

Obemannad bil styrs med radiomodem i 240 km/h
Ingenjörerna ville ha en bil där de kunde göra tester under samma förutsättningar och med samma parametrar om och om igen. Något ingen människa kunde göra. Ur den ambitionen föddes idén om en VW Golf som styrd av en dator kan köra på samma sätt om och om igen. I fronten på bilen sitter en laser som undviker en kollision och den exakta navigationen, med en noggrannhet på några millimeter, den står ett SATELLINE-3ASd radiomodem för. Från SATELs distributör i Sydafrika, SATEL SA har vi fått tips om följande YouTubevideoklipp. Precis i början på respektive klipp kan du se radiomodemet i bilens baklucka.

Radiomodem levererar realtidsinformation till iPhone
-en annan intressant applikation med radiomodem. Med Skånetrafikens applikation till iPhone kan du direkt i telefonen kan se om bussen är försenad när du skall åka hem. Genom att registrera dig på Skånetrafikens hemsida kan du lägga upp dina vanliga resvägar och snabbt komma åt information om när nästa avgång äger rum baserat på dina resvanor eller GPS position. Eventuella trafikavvikelser presenteras i realtid i din telefon, är en buss försenad så kan du se hur mycket försenad den är och vilka alternativa avgångar som finns. Den realtidsöverförda informationen i Skånetrafikens nät överförs i huvudsak via SATEL radiomodem. Applikationen bygger mycket på SATELmodemens pålitlighet och levererar realtidsinformation direkt ned i din telefon.

Ovan är två exempel på vardagsnytta, säkerställt genom pålitlig kommunikation med SATELLINE radiomodem.