Gör fabriken smartare med Advantechs sensorer

Gör fabriken smartare med Advantechs sensorer

Advantechs WISE-4000-serie är sensorer för wifi som kan anslutas till olika industriella processer. De senaste månaderna har dessa väckt stort intresse inom industriell automation och tillverkning. Med förmågan att smidigt integrera med IoT-plattformar som Thingsboard och AWS, står WISE-4000-serien redo att förändra tillverkningsindustrins insamling av mätdata.

Varför välja WiFi för IoT-sensorer?

Valet av WiFi för IoT-sensorer är strategiskt. Även om WiFi kan vara strömkrävande, passar det utmärkt i miljöer där infrastrukturen redan finns och strömförsörjning inte är ett hinder. För industriell automation och driftövervakning, där kraven på tillgänglighet och enkel integration är höga, utgör WISE-4000-serien en optimal lösning, tack vare sin förmåga att enkelt ansluta till befintliga nätverk.

Utmaningar och lösningar i industrin

Ett konkret exempel är en framstående paneltillverkare som stod inför utmaningen att modernisera sin fabrik för att höja effektivitet och produktivitet. Lösningen blev att implementera WISE-4000 för övervakning av produktionslinjen – ett beslut som visade sig vara banbrytande.

Från traditionellt till IoT-effektivt

Tidigare förlitade sig fabriken på manuell hantering av produktionsutrustning, vilket ofta ledde till underhållsförseningar och brist på realtidsinformation. Genom att implementera WISE-4050 kunde fabriken ta steget in i en ny era av automatisering, med ökad effektivitet och datadrivet beslutsfattande.

Trådlöst nätverk för flexibel produktion

Med WISE-4050-modulernas trådlösa kapacitet kunde fabriken enkelt anpassa sin produktionslayout utan begränsningar från kabeldragningar. Denna flexibilitet bidrog till att spara både tid och utrymme och gjorde det möjligt för fabriken att snabbt anpassa sig till föränderliga tillverkningsbehov.

En ny era av smart tillverkning

Resultatet av att införa WISE-4050 var en märkbar ökning i produktionslinjens effektivitet och en ny nivå av insiktsdriven verksamhet. Denna framgångsrika transformation understryker hur traditionell, ej uppkopplad, tung industri kan integreras i ett modernt IoT-ekosystem med små medel, vilket möjliggör en mer effektiv och smartare tillverkningsprocess.

IoT-integration för framtiden

WISE-4050, tillsammans med övriga produkter i WISE-4000-serien, erbjuder kompatibilitet med både MODBUS, Scada-system, och ledande IoT-plattformar. För verksamheter som vill vara framåtlutade, vill utvecklas och vill anpassa sig till en digital framtid, representerar dessa lösningar en idealisk startpunkt.

Advantech är en global ledare inom industriell IoT och automationsteknik, känd för sin innovation och sitt engagemang för kvalitet och effektivitet. Induo är representant för Advantech i Sverige.