Härdad 4G-router med många tillval

Härdad 4G-router med många tillval

Induo presenterar Encore EN-4000, en 4G-router som utöver anslutning till mobilnäten erbjuder en rad olika anslutningsmöjligheter. EN-4000 är designad för maximal säkerhet, med möjlighet att använda integrerade hårdvarokrypton, samtidigt som stort fokus lagts på användarvänlighet med bland annat en molnbaserad attraktiv övervaknings- och konfigurationstjänst.

Routern kan tack vare expansionsportar erbjuda upp till tre separata 4G-moduler, fiberportar, multipla wifi-nätverk eller nätverksanslutningar med gigabitethernetportar.

-Routerns möjlighet till expansionsportar har snabbt gjort den populär bland våra kunder då den kan kopplas till analoga telefoner och nätverk parallellt, något som efterfrågas i bland annat passagesystem, menar Ulf Seijmer, partner och Creative director Induo.

EN-4000 är försedd med fyra LAN-ethernetportar och en WAN-ethernetport. Den kan därmed användas som standby till en fast ethernetanslutning eller för lastbalansering mellan fast och mobilt nätverk. Routern har så kallad QoS-funktion (Quality of Service) vilket gör att bandbredd kan anpassas mellan olika användare i systemet och viktiga användare kan ges prioritet.

För maximal driftsäkerhet innehåller routern konfigurerbara funktioner som flera nivåer av watchdog, routern har också dubbla spänningsmatningsingångar med automatisk växling om en strömmatning slås ut.
EN-4000 är baserad på en snabb hårdvaruarkitektur vilket gör att den utöver en avancerad brandvägg och routingfunktioner kan hantera och konvertera en rad olika nätverksprotokoll i realtid.

EN-4000 har tre expansionsportar som kan utrustas med en rad olika kommunikationsgränssnitt, den har dels trådlös kommunikation via LTE (1-2 parallella uppkopplingar), wifi och Bluetooth. Tack vare att wifi, bluetooth och 3G/4G-moduler installeras på moderkortet kan varje router, oavsett valet av trådlösa tekniker, utrustas med upp till två expansionsmoduler.

Mjukvaran i routern bygger på ett härdat Linuxoperativsystem och alla funktioner kan konfigureras via ett grafiskt användargränssnitt med en webläsare, via en molntjänst, Encloud, eller via SNMP.