Privata nätverk för 5G-en av årets hetaste trender

Privata nätverk för 5G-en av årets hetaste trender

5G-tekniken förändrar inte bara spelplanen - den skriver om reglerna. Vi känner alla till 5G:s potential utomhus, men en verkligt spännande marknad återfinns inomhus. Med privata 5G-nät luckras gamla gränser upp vilket driver ny innovation, helt nya möjligheter öppnar sig för företag och organisationer att skapa uppkopplade upplevelser i ett tidigare, för mobilnäten, relativt outforskat landskap.

Vägen mot privat 5G har redan börjat, och marknaden ser ut att utgöras av olika aktörer där både traditionella operatörer, nischföretag och större industriföretag är aktörer. Så mycket som 50-70 % av 5G-marknaden kan i framtiden utgöras av privata 5G-nät menar flera branschkännare. Med en så stor marknadsandel är det inte från om, utan hur, du kommer att märka av denna digitala revolution. Industriella pionjärer över hela Sverige investerar i en nära framtid åtskilliga miljontals kronor i privata 5G-nät.

När tar det fart?

Även om det kan ta tid innan de privata 5G-näten blir allmänt tillgängliga är marknadens potential obestridlig. Föreställ dig en marknad som beräknas uppgå till 2 miljarder USD 2024 och öka till 30 miljarder USD 2030. Det är naturligtvis en betydande marknad där både kända aktörer som Ericsson, Nokia och nya utmanare är redo att ta sin bit av kakan.

-Fortfarande drivs området av företag som har saker som behöver kopplas upp över större ytor i utomhusmiljö, exempelvis sågverk och tillverkningsindustrier där det finns truckar, surfplattor, push-to-talk-system och videokameror som ett privat 5G-nät hanterar bra, men det rör på sig ordentligt inom exempelvis industri och sjukvård också. Utomlands börjar det bli vanligt att företag vill byta ut kablar, Wi-Fi och proprietär trådlös och trådad infrastruktur. Sen har vi ett annat spår där fastighetsägare bygger operatörsneutrala privata nät, något som är på gång i många länder inklusive Sverige säger Oscar Bexell, som är expert på området.

(Oscar har jobbat drygt 20 år med Wi-Fi, IoT-nät och mobilnät på företag som Ericsson, Atea och Telia Cygate)

Varför inte wifi?

Ett par av fördelarna med 5G, vars största konkurrent i liknande lösningar är wifi, är dess förmåga att täcka större områden tack vare högre effekter. Störningar från andra enheter på samma band är ett problem med wifi, men inte ett problem för privata 5G-nät. Det handlar alltså inte bara om vilken hastighet som kan nås, utan också om att övervinna hinder som har hållit oss tillbaka tidigare i trådlösa nät.

Låg latens förändrar spelreglerna för inomhusupplevelser. Nära realtid och nära noll fördröjning. Dessutom är 5G-näten effektivare vid handover, alltså när du måste byta basstation när du rör dig inomhus.

Förbättrad nätverkskapacitet innebär att inomhusutrymmen inte är en begränsning för täckningen. 5G:s förmåga att hantera många enheter samtidigt säkerställer en konsekvent och högkvalitativ uppkoppling. Från bra kundupplevelser till effektiviserad verksamhet - 5G öppnar dörren till nya möjligheter.

När det gäller fördelarna med ett privat 5G-nät framför exempelvis ett wifi-nät menar Oscar att ett privat 5G-nät erbjuder dels mycket bättre räckvidd dels nätkontrollerad, pålitlig mobilitet samt inbyggd säkerhet i där all identitetshantering och autentisering är certifikatbaserad.

Industrin en vinnare

Men det handlar inte bara om hastighet, latens och tillgänglighet, dettta håller också på att revolutionera industrilandskapet där tillgänglighet, responstid och säkerhet är viktiga faktorer. Privata 5G-nätverk ger fabriker, lager och produktionsanläggningar möjlighet till säker dataöverföring, fjärrövervakning och precisionsstyrning i realtid. Detta kan resultera i effektivare processer, en smidigare IoT-integration, bättre plattform för AI drivna produktionsmiljöer. Med andra ord en framtid där vi kan omdefiniera industrins framgångsfaktorer i Sverige.

Privata nätverk är ett alternativ för företag som vill ha skräddarsydda upplevelser. Säkra, dedikerade kommunikationsmiljöer optimerar verksamheten, effektiviserar kommunikationen och ger bränsle åt innovativa applikationer.

Privat 5G och IoT?

Så har vi den spännande duon: 5G och IoT. IoT som kan användas för smart belysning, förebyggande underhåll eller optimera energiförbrukningen - potentialen är gränslös. På device-sidan har vi dock litet kvar, även om det finns många enheter som möjliggör mätning, spårning och styrning så fungerar de ofta inte med de frekvenser som används i privata 5G-nät, utan denna kommunikation är hänvisad till de publika näten.

Både publik och privat 5G kan omforma samhället i stort. Det handlar inte bara om uppkoppling utan en digital revolution som driver oss framåt. 5G:s potential sträcker sig långt bortom det öppna landskapet och börjar ta plats inomhus. Den verkliga potentialen finns inomhus i många organisationer och sakta förvandlas tidigare utmaningar till framtida innovationer.

Oscar Bexell menar att marknaden är i sin linda och påminner mycket om hur det såg ut inom IoT för 5-10 år sen där många testade teknik men glömde att noga analysera sitt faktiska behov, affärsnyttan, säkerhet, IT-arkitektur och sedan koppla detta till användningsfall med klar modell för återbetalning av investeringen. Ekosystemet inom 5G är under ständig utveckling så det kommer successivt telefoner, kameror, IoT-enheter och andra devices vilket bidrar till utökad användarnytta. -Det gäller att jobba med någon där som har koll på den biten så man får hjälp att konfigurera IP-nät, segmentering, lager 2-tunnlar och annat som kan behövas för att man ska nå den funktion som krävs, avslutar Oscar Bexell.