Rätt temperatur i kylen sänker kostnader

Rätt temperatur i kylen sänker kostnader

Det är mycket att tänka på när man driver en liten butik. Man måste ha ett attraktivt utbud, rätt läge och trevlig personal. Men butiker som säljer matvaror som skall hållas kylda eller frysta måste också hela tiden ha koll på temperaturen. Rätt temperatur är viktig, inte bara för kundernas säkerhet, eller för att möta regulatoriska krav, utan även för att stora värden ligger bundet i produkter som skall förvaras vid en jämn temperatur.

Värdet är stort i varje kyl

Om en kyl går sönder när butiken är stängd är det ofta svårt att upptäcka. Inte alla kylanläggningar skickar ut en tidig varning, man riskerar helt enkelt att stora värden förstörs om anläggningen stannar. Större butiker med modernare kylanläggningar har ibland fjärruppkoppling inbyggd, men mindre kylanläggningar och anläggningar med något år på nacken har ofta inte den funktionen.

Dyra råvaror vill ha rätt kyla

Cowdy är en mindre butik som säljer kvalitetskött i Stockholmsområdet. Cowdy har både kyldiskar och frysar, som alla kvalitetsmedvetna butiker har man strikta rutiner för att säkerställa att exklusivt kött och charkvaror förvaras optimalt. Men en söndag när butiken var stängd så gick en säkring, en kyl stannade och stora varuvärden förstördes.

-Vi förlorade varor för tusentals kronor berättar Karina Nilsson, Cowdy. Ingen var i butiken och kunde se vad som hänt. När vi var åter efter helgen så var stora varuvärden förstörda, och det tog också några dagar att köpa in ersättningsvaror, vilket gjorde att vi tappade försäljning under en tid.

Frihet att få larm

För många mindre butiksägare som har långa arbetsdagar finns en friheten i att kunna släppa tankarna på kylanläggningarna när man inte är på arbetet. Eftersom Karina är intresserad av teknik tänkte hon att det måste finnas andra sätt att lösa temperaturövervakningen när man inte är på plats. Induo som är en leverantör av IoT-ekosystem såg det som en bra chans att visa hur IoT kan lösa temperaturövervakning på distans.

Under våren 2022 har Induo olika pilotprojekt tagit fram ett komplett IoT-ekosystem från sensor till presentationsplattform. Projektet var en chans att hjälpa Cowdy med deras problem och samtidigt utvärdera alla delar i ekosystemet.

Induos plattform mydevices.cloud presenterar data. Användaren kan gå in och se aktuella temperaturvärden men även dra ut statistik. Detta underlättar både butikens uppföljning och möter kraven på egenkontroll. Cowdy har en lång köttdisk med kylbrunnar. Köttet förvaras där när butiken är stängd och det är då det är störst risk att något kan gå sönder utan att det märks. En temperaturavvikelse är en allvarlig avvikelse på grund av den ökade risken för bakteriell tillväxt varför alla kylbrunnar i kyldisken måste övervakas individuellt. Via IoT-plattformen mydevices.cloud så kan larm automatiskt skickas vid avvikelser direkt till butiksägarens mail.

Induo anslöt alla givare till IoT-sensorgatewayen AKKR8 som kan hantera multipla temperaturgivare och på ett säkert sätt skicka data vidare. AKKR8 kopplar upp sig via mobilnäten och skickar regelbundet temperaturvärden till Induos IoT-plattform mydevices.cloud. Lösningen är lätt att installera och möter Induos vision är att en butiksägare utan problem skall kunna driftsätta en lösning utan djupare tekniska kunskaper.

Karina tycker att månadskostnaden för lösningen på 149 kr är klart rimlig och jämför det med vilket abonnemang som helst -Man är ju van att bredband, telefoni och så vidare har en fast månadskostnad så detta är en minst sagt skälig kostnad för de fördelar den ger. Jag tycker att plattformen är användarvänlig och den är lätt att förstå. Genom att man får larm vid avvikelser kan man gå in och se och hämta data litet mer sällan, man kan hämta det som behövs när det behövs.

-Vi på Induo pratar mycket om retro-fit IoT, att förlänga och ”smarta till” befintliga lösningar för att öka kundnyttan och förlänga livslängden, säger Ulf Seijmer, Induo. Installationen hos Cowdy är ett bra sådant exempel på när man kan tillföra intelligens till äldre eller mindre anläggningar som inte har intelligens från början.