Smart nätverksadministration resurseffektiviserar

Smart nätverksadministration resurseffektiviserar

SmartWorx Hub är en molntjänst framtagen för att spara tid och kostnader samt minska miljöpåverkan i nätverk med 3G- och 4G-routrar. SmartWorx Hub gör det möjligt att skapa nät som både är driftsäkrare och lättare att installera. Tillsammans ger detta effektivare hantering och minskat behov av rutinuppgifter och underhåll.

Att resa tilll en installationsplats för att diagnostisera ett fel, ändra konfiguration eller ladda ner nya applikationsfiler och firmware är inte bara ineffektivt utan även ett slöseri med resurser. Om man lägger till att arbetet ibland måste utföras på en avlägsen plats eller efter ordinarie arbetstid ökar kostnaderna ytterligare.

SmartWorx Hub är användbart redan från första steget vid uppbyggnad av ett nät, när det är dags att installera 3G och 4G routrar i fält. När routern första gången spänningssätts så hämtas användarspecifika inställningar från en server till enheten. Därmed behöver inte installationen utföras av en tekniker vilket sänker installationskostnaderna.

Om nätet senare behöver uppdateras eller konfigurationsparametrar ändras kan dessa ändringar appliceras på en eller flera enheter på en gång från i stort sett vilken plats som helst. Enklare och centraliserad administration av nätverket ger lägre kostnader, i synnerhet vid stora nätverk. För att inte skapa onödiga kommunikationsstörningar kan alla ändringar schemaläggas och om en enhet tillfälligt är tagen ur drift uppdateras den automatiskt när den spänningssätts nästa gång.

Att diagnosticera fel i tid är mycket viktigt i affärskritiska nätverk och med SmartWorx Hub går det att hitta fel innan de blir kritiska. Genom insamling av driftsdata kan korrekta åtgärder sättas in vilket gör det möjligt att begränsa ett problem redan innan problemet uppstår. Kommunikationsavbrott kan resultera i höga följdkostnader i form av driftsavbrott eller vite, därför är det viktigt att både få en tidig varning och att kunna åtgärda problemet snabbt. I bägge dessa situationer är Smart Worx Hub ett användbart verktyg.

SmartWorx Hub är en molntjänst men kan installeras på egen server. SmartWorx Hub fungerar med samtliga routrar från Conel som är av typen v2 eller v3. Induo erbjuder kostnadsfritt test av SmartWorx Hub (två enheter under tre månader), intresseanmälan finns på Induos hemsida.