Varför NIS2 är avgörande för framtidens cybersäkerhet

Varför NIS2 är avgörande för framtidens cybersäkerhet

I en värld som blir alltmer digitaliserad, är säkerheten en avgörande faktor för framgång. Det är inte längre en fråga om om ens organisation kommer att utsättas för cyberhot, utan snarare när och hur allvarliga de kommer att vara. Här kommer NIS2 in i bilden som en lösning.

NIS2 - en milstolpe för säker digitalisering

Med start 2024 kommer NIS2, eller ”Network and Information Systems Directive 2”, att bli en del av den svenska lagstiftningen. Det är en vidareutveckling av det ursprungliga NIS-direktivet och har skapats med målet att förbättra informationssäkerheten i kritiska sektorer som energi, finans, sjukvård och transport.

Vad betyder detta för er organisation?

Det första du bör vara medveten om är de strikta kraven som ställs av NIS2. Dessa omfattar bland annat ökade rapporteringskrav vid incidenter och förstärkta säkerhetsåtgärder mot cyberhot. De organisationer som inte följer dessa standarder riskerar inte bara böter, utan även potentiell personligt ansvar för företagets ledning.

Möjligheter och mervärde med NIS2

Men det är inte bara ett regelverk som skall bestraffa utan kanske framförallt skapa ett ramverk för att hjälpa organisationer att göra sina system och processer mer robusta. Genom att uppfylla NIS2-kraven, får du inte bara en säkrare drift men även ökad resiliens mot cyberattacker. Det betyder i sin tur att du förhoppningsvis kan upprätthålla verksamheten även under en attack, vilket kan vara avgörande för ditt företags långsiktiga överlevnad.

Varför NIS2 är mer än bara en reglering

En viktig aspekt av NIS2 är dess fokus på samarbete och informationsdelning mellan medlemsländerna i EU. Genom att dela information och resurser kan vi som samhälle bättre försvara oss mot cyberhot. Detta är mer än bara en fördel för de enskilda organisationerna; det är en vinst för samhället i stort.

Förbered din organisation idag

Även om NIS2 först träder i kraft 2024, är det viktigt att börja förberedelserna redan nu. Det kräver inte bara investeringar i teknologi, utan också förändringar i företagskulturen och utbildning av personal. Att proaktivt jobba med dessa frågor nu kommer inte bara att spara dig tid och pengar i det långa loppet, utan också göra din organisation mer konkurrenskraftig.

Uppdelningen i klasser

NIS2-förordningen skiljer mellan "väsentliga entiteter" och "viktiga entiteter" (se mer i tabellen nedan). Den primära distinktionen är att "viktiga entiteter" får mindre finansiella sanktioner och är underlagda reaktiv regleringsövervakning från myndighetens sida, medan "väsentliga entiteter" är under proaktiv övervakning av myndigheterna.

Reglerade sektorer
Sektor/Industri Klassificering
Avfallshantering Viktiga entiteter
Bank/finans – kredit, handel, marknad och infrastruktur Väsentliga entiteter
Digital infrastruktur och IT-tjänster Väsentliga entiteter
Digitala leverantörer – marknadsplatser, sökmotorer, sociala plattformar Viktiga entiteter
Energi – leverans, distribution, överföring och försäljning Väsentliga entiteter
Forskningsorganisationer Viktiga entiteter
Hälsa – vårdgivare, forskningslabb, läkemedel, medicinteknisk tillverkning Väsentliga entiteter
Kemikalier – produktion och distribution Viktiga entiteter
Luftfart, järnväg, väg och sjötransport Väsentliga entiteter
Mat – distribution och produktion Viktiga entiteter
Offentlig administration på central och regional nivå Väsentliga entiteter
Post- och frakttjänstleverantörer Viktiga entiteter
Rymd – markbaserade infrastrukturoperatörer Väsentliga entiteter
Tillverkare: medicinsk/diagnostisk utrustning, datorer, elektronik, optik, maskiner, motorfordon, släpvagnar, annan transportutrustning Viktiga entiteter
Vatten – dricksvattenleverantörer och avloppsvattenoperatörer Väsentliga entiteter

I en tid när digitalisering och IoT blir allt mer centrala i vår verksamhet, kommer NIS2 att spela en kritisk roll i att säkerställa att organisationer kan navigera i detta komplexa landskap på ett säkert och effektivt sätt. Det är dags att ta frågan om NIS2 på allvar och börja förbereda sin organisation för en säkrare digital framtid.