Induo lanserar egen produktlinje för mobilnäten

Induo lanserar egen produktlinje för mobilnäten

Under Scanautomaticmässan premiärvisar Induo en nya serie industriella modem för mobilnäten. Indunium* heter modellserien och presenteras i såväl GPRS som 3G utförande.

"Indunium är vår satsning på pålitliga och prisvärda produkter för m2m marknaden. Vår affärsidé är pålitliga kommunikationslösningar i tiden och vi anser att Indunium står för dessa värden" säger Björn Moberg, grundare och produktansvarig Induo.

Indunium-modemen finns i ett par olika modeller. Indunium 2i är ett GPRS/ GSM-modem och Indunium 3i, som lanseras senare under hösten, är ett 3G-modem med stöd för HSPA+. Indunium finns i utföranden med ett eller två SIM-kortsplatser. De har en rad säkerhetsfunktioner för att garantera att enheterna alltid är uppkopplade och som en extra säkerhetsåtgärd kan enheten kan startas om via SMS, genom att behörig användare ringer till den, eller på förutbestämda tider. Enheterna kan fjärrkonfigureras via SMS vilket minimerar antalet serviceresor. Indunium 2i har en 9-polig DSUB-kontakt med RS-232 och RS-485 samt stöd för I/O-signaler. Indunium-modemen kan monteras på DIN-skena eller skruvas mot monteringsplåt eller vägg Modemen hanterar ett brett temperaturspann, -25 till +70°C och spänningsmatas med 9-36 VDC.

*)Indunium är en metall i periodiska systemet och är "ett mjukt metalliskt grundämne som bland annat används i elektronik" (Wikipedia). Kapslingen på Induniummodemen är dock utförda i hård metall.

Företagsfakta Induo AB
Induo vilar på fundamentet av över 50 års arbetserfarenhet av datakommunikation. Induo, som fritt översatt betyder engagerad, är ett svenskt bolag som erbjuder produkter och tjänster för kommunikation med affärsidén ”Pålitliga kommunikationslösningar i tiden”.

Induo AB riktar sig mot proffsanvändare med varumärkena Induo Wireless och Induo Net.  Induo AB distribuerar produkter från leverantörer spridda runt hela världen. Induo är generalagent för SATEL, Conel, RADWIN, Maestro Wireless, Lantech, Wi-Ex och ELDES samt svensk distributör för RFM och Teltonika.

Induo AB har ett helägt dotterbolag, Induo Home, som vänder sig mot hemmamarknaden.

Björn Moberg

Styrelseordförande Teknik, försäljning