Mobilt bredband för krävande miljöer

Mobilt bredband för krävande miljöer

Mobilnäten med tekniker som GPRS och 3G används i allt större utsträckning inom tyngre och krävande applikationer som inom industrin och VA-sektorn. För att möta den ökande efterfrågan från målgruppen lanseras de industriella GPRS/3G routrarna från Conel med uppdaterade mjukvarufunktioner som underlättar administrationen av enheterna i systemet. Produkterna kommer att visas i Induos monter C10:29 på VA-mässan i Stockholm.

"Många kunder använder 3G uppkoppling för att fjärransluta till maskiner eller annan industriell utrustning som levereras över hela världen. Det kan handla om en lackeringsrobot som skall trimmas in, en pumpstation som skall övervakas eller en verktygsmaskin som skall fjärrservas. Kraven från dessa kunder är att produkten skall vara pålitlig och uppkopplingen säker. Med Conels routrar kan vi erbjuda en bevisat stabil och säker uppkoppling, den nya kapslingen gör att routern lättare kan integreras i krävande, industriella applikationer " säger Ulf Seijmer, Marknadsansvarig på Induo.

Den senaste routern, UR5i, erbjuder uppkoppling med HSUPA hastighet, vilket ger upp till 7,2 MBit/s i nedladdningshastighet och 2 Mbit/s i uppladdningshastighet. Om stöd för 3G saknas byter routern automatisk över till EDGE eller GPRS. Den industrianpassade aluminiumkapslingen är i alla avseenden framtagen för krävande applikationer och kan monteras på DIN-skena.

UR5i erbjuder rikare möjligheter till egen anpassning av funktioner och mjukvara än tidigare. Tack vare att Linux används som operativsystem kan funktioner lätt läggas till och kunniga användare kan själv påverka enhetens funktioner. En annan viktig funktion som införts är möjligheten att hämta konfigurationsfiler från en extern server. För den som administrerar enheterna innebär det att det snabbt går att ändra inställningar eller firmware i ett stort antal enheter. Varje router kan dagligen ansluta till den systemansvariges server och söka efter uppdaterad firmware eller nya konfigurationsfiler.

UR5i har anslutning för ethernet och två stycken USB-portar, därtill finns en expansionsport som kan användas som RS-232, RS-485, M-BUS eller I/O-port. Expansionsporten kan dessutom användas som en extra Ethernetport. Routrarna har möjlighet till avancerad nätverksuppbyggnad med sofistikerade, inbyggda säkerhetslösningar vilket gör dem väl anpassade för krävande applikationer. Produkterna används förutom i VA-sammanhang även i betalningssystem, trafikljusövervakning, mätvärdesinsamling och fastighetsautomation.

Företagsfakta Induo AB
Induo, grundat 2008, vilar på det starka fundamentet av ett team med över 40 års arbetserfarenhet av den trådlösa branschen. Induo, som verkar på den svenska marknaden inom området trådlös kommunikation har affärsidén "Pålitliga kommunikationslösningar i tiden".

Induo levererar produkter och tjänster för trådlös kommunikation till och från såväl mobila som fasta enheter. Målgruppen är professionella användare med höga krav på livslängd och pålitlighet. I utbudet av produkter finns till exempel radiomodem, gsm modem, 3g router och larmsändare för SMS. Induo är generalagent för SATEL och svensk distributör för Maestro Wireless, Conel, RFM och Zadako.

Presskontakt Induo: Ulf Seijmer, 08-659 41 05, ulf@induowireless.com

Läsarkontakt: