Positionering av verktyg i en reparationsverkstad för flygplan

Produktserie för inomhuspositionering

​En ny serie produkter presenteras av Induo för att hålla koll på tillgångar inomhus med en precision runt 5 meter. Inomhuspositionering kan användas i alla de fall där inte vanlig GPS kan användas. Det kan handla om att positionera tillgångar på ett sjukhus, verktyg på en byggarbetsplats, hyrbilar i ett parkeringsgarage, arbetare i en tågtunnel eller mindre föremål i en produktionsanläggning. Inomhuspositionering kan öka effektivitet, minska svinn och öka säkerheten både för anställda och kunder.

De nya sensorerna som presenteras bygger på en teknik utvecklad av finska Wirepas, kallad Wirepas MESH. Wirepas MESH bygger på att fasta sensorer med känd position, så kallade ankare, placeras ut i den lokal som skall användas och sedan utrustas rörliga objekt med sensorer, taggar eller beacons, som kan användas för att identifiera enskilda tillgångar. Wirepas MESH bygger på 2,4 GHz-teknik och med de nya sensorerna kan en fast infrastruktur snabbt byggas upp. Tack vare dess batteridrift är installationen smidig och snabb.

De nya produkterna som presenteras av Induo består av mobila taggar, som finns i tre olika utföranden (Blue Slim ID MESH/Blue Coin ID MESH/Blue Puck ID MESH), samt ankare som finns i två olika modeller (Blue Puck ID MESH och Blue Anchor MESH). Genom att Wirepas teknik implementerats i befintliga 2,4 GHz-sensorer blir det en kostnadseffektiv lösning där varje objekt som skall positioneras får en låg kostnad. Tack vare att 2,4 GHz når ganska korta avstånd kan i gengäld många sensorer samlas på en plats utan konflikter. Samtidigt bygger Wirepass MESH baseras på MESH-teknik, det vill säga de formar nätverk som hittar flera alternativa vägar, därmed är tekniken robust för tillfälliga störningar.

Installationen kräver bara installation av ankare, en gateway och en användning av mobila taggar placerade på individer eller föremål. Detta inomhuspositioneringssystem är trådlöst och en av de mest kostnadseffektiva lösningarna som finns på marknaden.

Företagsfakta Induo AB
Induo vilar på fundamentet av närmare 100 års arbetserfarenhet av kommunikation. Induo, som fritt översatt betyder engagerad, är ett svenskt bolag som erbjuder produkter och tjänster för kommunikation med affärsidén ”Pålitliga kommunikationslösningar i tiden”.

Induo är generalagent för Advantech B+B Smartworx, Cerio, CompleTech, ELA Innovation, Eldes, Encore Networks, Jay Electronique, Lantech, Lantronix, Radwin, Satel, Schmidt Electronics och Teltonika.