Trådlöst nätverk i industriell 3G router

Trådlöst nätverk i industriell 3G router

Induo lanserar en ny 3G router med inbyggt trådlöst nätverk. Routern är den första 3G routern på marknaden med inbyggt W-LAN inrymt i en aluminiumkapslad enhet avsedd för tuffare miljöer som industri, fastighetsautomation och fordonsmontage.

3G routern RUT-105 erbjuder en snabb uppkoppling via 3G med Turbo 3G teknik (HSUPA). Genom att routern dessutom har inbyggt trådlöst nätverk, WLAN, kan enheter anslutas trådlöst vilket ger ökad frihet och ytterligare minskar behovet av lokal kabeldragning till varje nod i det lokala nätverket. Uppkopplingen har hög säkerhet, såväl lokalt via W-LAN med stöd för WPA/WPA2 kryptering, som via mobilnäten med inbyggt stöd för VPN- och GRE-tunnel.

"Med en 3G router kan installationstakten ökas och såväl installations- som driftskostnaderna minskas i jämförelse med trådbundna lösningar som ADSL. Under hösten har vi märkt en ökad efterfrågan av inbyggt trådlöst nätverk i våra 3G enheter i vitt skilda sammanhang. Det kan handla om allt från att servicepersonal vill kunna logga in i ett lokalt nätverk vid underhållsarbete, till ombordnätverk för kollektivtrafik eller multimedialösningar för matvarubutiker och serviceställen säger Mikael Flodström, Försäljningschef på Induo".

Routern RUT-105 drivs antingen via medföljande nätaggregat eller med hjälp av PoE, Power over Ethernet, vilket ytterligare minimerar behovet av kablar genom att produkten spänningsmatas via ethernetkabeln. Routern har inbyggd webserver för konfiguration via webläsare. Vidare stöds nätverksfunktioner som DHCP och NAT. Routern har två antenner för trådlöst nätverk med så kallad MIMO-teknik, vilket ökar räckvidden för det trådlösa nätverket. Genom att signalen tas emot via två olika antenner och analyseras i routern kan felaktiga paket filtreras bort. De positiva effekterna för användarna blir högre tillförlitlighet och längre räckvidd.

Företagsfakta Induo AB
Induo, grundat 2008, vilar på fundamentet av över 40 års arbetserfarenhet från den trådlösa branschen. Induo är ett svenskt bolag inom området trådlös kommunikation med affärsidén "Pålitliga kommunikationslösningar i tiden". Induo Wireless betyder fritt översatt "engagerat trådlös".

Induo levererar produkter och tjänster för trådlös kommunikation till och från såväl mobila som fasta enheter. Målgruppen är professionella användare med höga krav på livslängd och pålitlighet.I utbudet av produkter finns tillexempel radiomodem, gsm modem, 3G router och larmsändare för SMS. Induo är generalagent för SATEL och svensk representant för Maestro Wireless, Conel, RFM och Zadako.

Presskontakt:
ulf@induowireless.com