Vattentät ethernetkommunikation

Vattentät ethernetkommunikation

Induo Net lanserar IPES-2208F-67, en IP67 klassad ethernetswitch från Lantech. Tack vare IP67 kapslingen kan switchen användas utomhus på upp till 1 meters vattendjup. Ett brett temperaturområde gör den intressant i applikationer som tunga industriella miljöer, byggarbetsplatser och järnvägsapplikationer.

IPES-2208F-67 är framtagen för tunga nätverksmiljöer och har M12 anslutningar för att garantera vatten- och dammtäthet enligt IP67. Switchen kan användas från -40°C till 75°C och har genomgått rigorösa tester som fritt fall, stötar och vibrationer. IPES-2208F-67 är certifierad enligt järnvägsstandarden EN50155 vilket gör att den kan installeras ombord på tåg (så kallad Rolling Stock). Trots att switchen är avsedd för mycket tuffa applikationer lämnar Lantech fem års garanti.

Switchen spänningsmatas med 48 VDC och har stora spänningstoleranser och redundant spänningsmatning. Switchen kan även spänningsmatas via ethernet tack vare stöd för Power over Ethernet. Vid driftstörningar skickas information via SNMP och email, dessutom har switchen en larmutgång för att indikera störningar i matningsspänning eller om det är störningar i ethernettrafiken. Larmutgången kan anslutas till externt larmsystem eller SMS-sändare för att meddela driftsansvariga om störningen.

Lantech IPES-2208F-67 är en 10-portars switch med 8 st 10/100 Base-TX portar samt 2 st 100 Base-FX portar. Den är en övervakningsbar switch (managed) som kan övervakas via såväl SNMP och webläsare som med Lantechs egen Lantech View samt en rad andra alternativ.

Switchen kan användas för att bygga redundanta ringar och kan inom 10 ms hitta alternativa vägar för ethernettrafiken vid driftstörning i nätverk med upp till 250 switchar. Switchen har stöd för allehanda redundansprotokoll vilket gör den möjlig att integrera i nätverk med switchar av andra fabrikat.

Företagsfakta Induo AB
Induo vilar på fundamentet av över 40 års arbetserfarenhet av datakommunikation. Induo, som fritt översatt betyder engagerad, är ett svenskt bolag som erbjuder produkter och tjänster för kommunikation med affärsidén ”Pålitliga kommunikationslösningar i tiden”.

Induo samlar tre varumärken:
Induo Wireless utbud av trådlösa produkter och tjänster vänder sig till professionella användare av trådlös kommunikation med höga krav på livslängd och pålitlighet. I utbudet av produkter finns tillexempel radiomodem, gsm modem och 3G router.

Induo Net inriktar sig på industriell ethernetkommunikation för användare med krav på tillgänglighet och stabil kommunikation. I utbudet av produkter finns tillexempel nätverksrouter, industriella switchar och ruggade ethernetnätverk.

Induo Home är en webshop som vänder sig till avancerade hemanvändare med lösningar för larm, fjärrstyrning, positionering och övervakning via GSM, SMS och MMS.

Induo distribuerar produkter från leverantörer spridda runt hela världen. Induo är generalagent för SATEL Oy, Lantech, ELDES, Maestro Wireless och Conel. Vi är svensk huvudpartner för RFM och Teltonika.

Presskontakt:
ulf@induowireless.com