Klimatsmarta byggnader på ett nytt sätt

Energismarta, klimatsmarta eller det som man pratar mycket om, byggnader med passivhus standard. Allt detta handlar om att spara energi och att göra så lite inverkan på miljön som får framtida negativa följder.
Till och med det som vi kallar pluss-hus har samma målsättning.

Det som man ofta gjort fram till idag är att tillverka tjocka väggar som har högre motstånd mot överföring av energin från insidan till utsidan.
Risken med detta utförande är att man skapar framtida problem med att man inte har koll på alla byggnadsfysikaliska egenskaper.

Jag är övertygad om att det som sker när det gäller utvecklingen av nya material är positivt
för byggbranschen.
Vi på Indus har tagit tillvara nya tekniker och material i vår utveckling av nya modultyper.
Indus tillverkar och hyr ut moduler för lokaler som används till skolor, förskolor och till byggnader inom vården.

Det som vanligen betraktar som tillfälliga lokaler ses ofta som en sämre byggnad än permanenta byggnader i både pressen och bland vanliga människor.
Denna uppfattning bygger mycket på den historik som finns kring tillfälliga lokaler av låg
kvalité när det gäller energiförbrukning, ljudklimat och även det arkitektoniska utseendet.

Nu kan vi snart lansera en modultyp som har bättre värden när det gäller stegljud och andra
akustiska egenskaper än de flesta permanenta byggnader.

Den energiförbrukning som vi kan presentera är beräknad att vara lägre än 25kWh/m2, år för uppvärmning och ventilation. En besparing mot traditionella modulbyggnader om ca 80%.
Alltså en ekonomisk besparing på motsvarande kostnad för uppvärmning och ventilation.

Dessutom har vi i mitt tycke designat en byggnad som kan mäta sig arkitektoniskt med många andra byggnadsverk.
Detta trots att vi har en byggnad som kan vara lämplig för hyrtider som är från fem år och
längre.

Genom att använda sig av kunniga konsulter som DELTAte och A2-Akustik i Göteborg har
vi lyckats lösa många av de saker som gjort att allmänheten sett dessa typer av byggnader som en mindre värda.
 Att vi dessutom använder oss av ny teknik och material där det passar så har vi även gjort en insats för vår gemensamma miljö.

Jan Öberg,

produktutvecklare på Indus Sverige AB.

• Fastigheter, fastighetsförvaltning

• baracker
  • energieffektiv
  • energieffektivisering
  • energispar
  • fjärrvärme
  • förskola
  • klimatsmart
  • moduler
  • passivhus
  • paviljonger
  • skola
  • skolor

Indus hyr ut moduler som löser tillfälliga lokalbehov för företag, kommuner och landsting. För att vara säkra på att våra moduler har en stabil konstruktion och håller hög kvalitet, tillverkar och renoverar vi dem själva, i våra egna hallar.

Varje modul från Indus ska hålla länge och vara trivsam att vistas i. Därför är vi noga med att se till våra moduler erbjuder en bra inne- och utemiljö med genomtänkta materialval och hög finish.

Vi har vår egen utvecklingsavdelning, och vi bygger modulerna från grunden i våra egna hallar i Stenungsund. Vi renoverar dem också noggrant mellan hyresperioderna, innan de anpassas för nästa behov. Indus är ett familjeföretag som har hyrt ut moduler sedan 1974. Vi är cirka 70 anställda och finns i Stenungsund, Oslo och Stockholm.

Anders Jacobsson

Presskontakt Marknad Sälj, hemsida, marknadsföring 0303 390 400