Internationalisering - en förutsättning för små och medelstora företag att växa

Allt fler små och medelstora företag kommer att få tuffa tider framöver. För många företag och finansiärer kommer det att bli en omvälvande tid. "Därför är internationalisering så viktig eftersom det är en förutsättning för att kunna växa", sa vd Claes de Neergaard på Industrifondens årsstämma 2008 i dag.
Temat för dagen var Internationalisering och de utmaningar som svenska små och medelstora ställs inför. Eftermiddagens talare var eniga om att även små företag snabbt kan bli globala. Bland talarna fanns Signhild Arnegård Hansen, Svenskt Näringslivs ordförande. Hon berättade sagan om Svenska Lantchips som hon och maken startade 1991.
- Vi hade först tänkt oss en lokal marknad men är man svensk blir den väldigt liten. I dag finns vi bland annat i Europa, USA och Japan och har femtondubblat produktionen, sa hon.

Internationaliseringen ställer dock krav. Under eftermiddagen var det flera som var villiga att dela med sig av vilka framgångsfaktorer som krävs för att lyckas. En av dessa var Katarina Bon-de, affärsängel och vd Kubi LLC.
- Ett av de största felen många begår är att de saknar duktiga säljare. Det spelar ingen roll hur bra produkten är om ingen kan få kunderna att förstå det. Att träffa människor och nätverka är också något som ofta inte tas på allvar, sa Katarina Bonde.

Att låta kunderna vara med i utvecklingsarbetet och våga misslyckas var enligt Per Olofsson, vd Climatewell, ett smart sätt för att lyckas.
- Om kunderna är med i processen så blir inte bara produkten bättre. Dessutom är kunderna med och finansierar utvecklingen, sa han.

Det tredje rådet kom från Svein Mathisen, vd Bioinvent.
- Var trogen din affärsidé och var noga med att inte sväva ut för mycket. Många gånger är ett nej bättre än ett ja. Det har vår investerare Industrifonden varit väldigt bra på när de stöttat oss i vår expansion, sa Svein Mathisen .

Industrifonden både vill och kan spela en stabil roll på marknaden. Det kan ske med utveck-lingskapital till unga företag som behöver kapital för att utvecklas och bli lönsamma. Eller via expansionskapital till etablerade företag som behöver kapital för att växa vidare.
- Att vi är en stabil finansiär som är väl rustad för dåliga tider tror jag många företag uppskattar. Särskilt de som har oss som delägare, avslutade Claes de Neergaard.

Mer information lämnas av:
Maria Montgomerie
informationschef, Industrifonden
Tel: 08-587 919 28, mobil: 070-649 19 28,
e-post: maria.montgomerie@industrifonden.se

Industrifonden ( www.industrifonden.se ) erbjuder kapital, kompetens och nätverk till svenska tillväxt-företag i de flesta branscher. Industrifonden erbjuder två typer av kapital: utvecklingskapital till unga teknikbolag och expansionskapital till mognare bolag som vill växa. Fonden har tillgångar på 3,1 mil-jarder kr, varav 1,6 miljarder kr är investerade i ett hundratal bolag. Fonden är också delägare i ett antal regionala riskkapitalbolag samt i Innovationsbron AB.