Stororder till Nässjö

Nässjöföretaget Industrilås AB har fått en efterlängtad order från en av världens största tillverkare av ventilationsutrustningar. Nu gäller det monteringsmaterial till bl.a. de serviceluckor som finns på varje luftkonditioneringsutrustning och dessa skeppas ut över hela världen, speciellt till länderna runt ekvatorn.

Joakim Engman på lokalkontoret i Sri Lanka har hand om beställningen och är inte direkt överraskad över den oväntade beställningen.

-Vi har under en tid fokuserat på att bearbeta globala tillverkare av apparatskåp, fordon och ventilationsutrustningar och är verkligen glada över att våra hårda ansträngningar ger resultat, berättar Joakim.

Trots att världsekonomin går på sparlåga tycks det svenska företaget lyckas i sin annorlunda mission att exportera lite dyrare svensk kvalité, till det som tidigare kunnat anses vara låglöneländer i Asien.

Joakim fortsätter: -Tidigare har vi fått flera stora beställningar från Kina, och nu ökar vetskapen om våra produkter, så kvalitetstänkandet tycks sprida sig i vår bransch.

Joakim och hans kollegor i Nässjö är mycket glada för beställningen då den omfattar låsmekanismer, handtag, reglar och gångjärn utvecklade i Nässjö, samt tätningslister av gummi. Tillverkningen i Nässjö är redan i full gång och beställningen är värd drygt en kvarts miljon kronor.

-Nu hoppas vi på att vilken dag som helst kunna ansluta kommunalt vatten för att storstilat fira den stora beställningen med en svalkande dusch, skrattar Joakim i det 38-gradiga kontoret.

• handtag
  • nässjö
  • export
  • företag
  • order
  • låsmekanismer
  • lås
  • gångjärn

Industrilås AB tillverkar och tillhandahåller lås och gångjärn av hög kvalitet och design till rätt pris. Företaget arbetar sedan 1981 internationellt med helhetslösningar till dörrar, luckor och inkapslingar utomhus och inomhus. Typiska kunder bygger elkapslingar, serverskåp, teleskåp, tåg, generatorer, husvagnar, släpvagnar eller verktygslådor av produkterna som Industrilås tillverkar.

Det som skiljer Industrilås från övriga tillverkare av lås, handtag och gångjärn är att de behärskar hela tillverkningsprocessen; gjutning, bockning, stansning, pressning, lackering, montering, kvalitetskontroll  och testning. Fabriken finns i Nässjö med 150 anställda. Därtill finns återförsäljare i 21 länder.