Malmös seniorer får inte nog av Inet

Efter bejublade föreläsningar de senaste åren kom Inet för tredje gången tillbaka till Malmös seniorer 11 april. Under två timmar samlades drygt 80 nya medlemmar från seniorföreningen SPF för att utbildas i allt som har med datorer och internet att göra.

– Nu har vi slagit hattrick i Malmö! Det är jätteroligt att känna den här vetgirigheten, de vill verkligen lära sig mer om datorer och it-teknik, säger Daniel Carlsson, föreläsare och medarbetare på Inet.

Precis som under de två tidigare föreläsningarna deltog seniorerna med diskussion och många frågor.

– Under våra föreläsningar vill vi inte stå ensamma och prata utan vi vill skapa engagemang. Vi hann nästan inte med tåget hem för att många ville ställa extra frågor och prata teknik med oss.

Inet har som mål att utbilda Sveriges seniorer i datorkunskap, och uppskattningen gör att Inets arbete känns extra viktigt.

– Teknik blir allt vanligare i samhället, och här är en grupp som kanske inte haft samma förutsättningar att ta till sig tekniken som många unga som är uppvuxna med både datorer och internet. Vi vill ge den äldre generationen en chans att få en bredare teknisk kunskap och behärska grunderna, säger Daniel Carlsson, föreläsare och medarbetare på Inet.

Inets nästa föreläsning kommer att hållas i Stockholm under hösten.

• föreläsningar