”Äntligen ska e-sport bli välkommet för alla”

Inet i nytt samarbete med Sverok för en schysstare kultur inom e-sport

Inet går nu in som huvudsponsor till Respect All, Compete, ett nylanserat projekt som arbetar för en sundare gamingkultur i Sverige. Projektet är initierat och drivs av Sverok, Sveriges största ungdomsförbund. Bland övriga finansiärer finns Arvsfonden.

– Vi värnar om Sveriges e-sportscen och att stödja projektet är en hjärtefråga för oss. Nu ska vi tillsammans med Sverok aktivt arbeta för en öppen och respektfull gamingkultur till förmån för alla ungdomar som älskar e-sport. Vi specialbygger dessutom 45 grymma gamingdatorer för projektets e-sportläger, säger Johan Wahlberg, marknadschef på Inet.

Inet har länge varit aktiv med att lyfta e-sporten i Sverige med succéartade gamingevent i sina butiker där besökare får spela mot världslag såsom Fnatic och NiP. Sedan förra året sponsrar Inet även Bad Monkey Gaming och deras olika e-sportlag. Nu går företaget in som huvudsponsor till ett nylanserat nationellt projekt Respect all, Compete, initierat av Sverok som med sina över 80 000 medlemmar är Sveriges största ungdomsförbund.

– Respect All, Compete kommer att arrangera åtta e-sportsläger runt om i landet under tre år, lägren är öppna för alla ungdomar mellan 14 och 20 år att söka till. Kända namn från gamingvärlden såsom Madeleine ”MaddeLisk” Leander och Joakim ”Akke” Akterhall är engagerade som ambassadörer för att hjälpa till att nå ut med hur viktigt det är att alla uppträder respektfullt mot varandra inom e-sporten, säger Johan Wahlberg.

Projektet arbetar förutom med att arrangera e-sportläger och utbildningar även med att ta fram en uppförandekod, Code of Conduct, att kunna användas vid e-sporttävlingar och mötesplatser för gaming.

– Det behövs ramverk och en tydlig värdegrund att arbeta mot, en Code of Conduct för sporten. Vi engagerar oss mycket i det här för att alla ska känna sig välkomna till e-sporten, detta projekt riktar sig främst till ungdomar men målet är att påverka hela gamingkulturen. Det är i samma anda som vi arbetar med gamingevents i våra butiker och de är väldigt populära, säger Johan Wahlberg.

– Att Inet är samarbetspartner gör att vi kan genomföra fler och bättre läger och därmed även att vi har möjlighet att bjuda in ännu fler barn och ungdomar till lägren. Det känns så klart otroligt roligt att så många ungdomar som möjligt kan delta i våra aktiviteter, säger Mattias Von Gegerfelt, projektledare för Respect All, Compete.

Projektet löper över tre år och det första e-sportlägret arrangeras i början av juli.

– Just nu läggs de sista pusselbitarna för det första lägret i Vrigstad, Sävsjö i Småland 2-5 juli där 45 ungdomar samlas under fyra dagar för att spela, lyssna på föreläsningar, coachas av e-sportstjärnor och ha riktigt kul tillsammans. Självklart spelar alla på våra Taurus gamingdatorer, säger Johan Wahlberg, marknadschef på Inet.

Johan Wahlberg, marknadschef Inet, 0739-88 27 29, johan.wahlberg@inet.se
Mattias Von Gegerfelt, projektledare Sverok, 0706-15 74 09, mattias.von.gegerfelt@sverok.se
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Inet, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@inet.se