Inet växer trots vikande marknad - Stockholm ökar med 17 procent

Datorhandlaren Inet fortsätter att växa på en nedåtgående marknad för dator- och elektronikprodukter. I september månad ökade omsättningen i Stockholmsbutiken med 17 procent jämfört med förra året. Totalt ökar företaget omsättningen med 7 procent för samma period.

Vi har hela tiden trott att vår satsning i Stockholm ska ge goda långsiktiga resultat. Nu får vi kvitto på att affärsmodellen att finnas närvarande med både butik, webb och en grym kundservice gör att vi fortsätter att växa, säger Erik Wickman, vd för Inet.

Datorhandlaren Inet går emot strömmen och ökar omsättningen på en vikande elektronikmarknad. Enligt HUI Research och SCB minskade omsättningen för branschen med 5 procent under årets första åtta månader.

– Vi har flera orsaker att vara glada, trots en försäljningsmässigt fruktansvärt trög vår, så ökar vi hela vår affär med 5 procent på helåret och 7 procent i september. Vi ser också att vår Stockholmssatsning där vi öppnade butik vid Hötorget för två år sedan ger stor draghjälp och växer med hela 17 procent i september, säger Erik Wickman.

Förra året öppnade Inet butik i Malmö vilket också ger ett betydande positivt bidrag till omsättningsökningen. Men det är inte bara butikerna som går bra.

– Vi ökar försäljningen både i våra butiker och på webben. Vi har ett fokuserat utbud på datorer och datorkomponenter och satsar mycket på att vår kundservicepersonal ska vara kunniga och bäst på service vilket jag tror är en betydande orsak till att vi faktiskt fortsätter att växa, säger Erik Wickman, vd för Inet.

Erik Wickman, vd, 0708-65 27 02, erik.wickman@inet.se
Magnus Sjöbäck, pressansvarig, 070-445 15 99, magnus.sjoback@inet.se

• butiker

Inet säljer datorer, komponenter och datortillbehör till privatpersoner och företag i Sverige via webbshop och butiker belägna i Göteborg, Malmö, Stockholm och Uddevalla. Verksamheten startades år 2000, omsätter 500 miljoner kronor och har idag omkring 55 välutbildade och lyhörda medarbetare. Huvudkontoret ligger i Sisjön i Göteborg. Inet blev år 2012 utnämnd till Årets Datorbutik av Sweclockers.com, Årets Nätbutik 2012 av Prisjakt och Årets e-handlare 2012 av Pricerunner. www.inet.se