Miljoner på spel i Bangkok för svenska uppstickarna

BMG HoN åker till Bangkok för att tävla om 1,5 miljoner kronor i HoN Tour World Finals.

BMG:s nyrekryterade Heroes of Newerth-lag reser i helgen till Bangkok, Thailand för att spela i tredje säsongen av HoN Tour World Finals. Laget som är en relativt ny bekantskap för HoN-publiken har nu den största prispotten någonsin i HoN-sammanhang inom räckhåll.

– Sedan vi gick med i BMG har vi fått jättemycket stöd. Vi åker till Thailand för att möta de bästa lagen i världen och målsättningen är att visa att vi är allra bäst. Alla lagen som kvalificerat sig är väldigt duktiga men vi har en riktigt bra chans att ta hem det så länge vi håller oss till vår gameplan. Sedan är så klart prispotten på 185 000 dollar en extra morot, säger Kristian ”Kracke” Sörquist.

Det var inte länge sedan laget stod utan sponsorer och spelade i de lägre divisionerna. Men nu befinner sig BMG:s nya HoN-lag på Inferno Online i Stockholm där de förbereder sig inför det kommande slutspelet i Bangkok där de tävlar om 185 000 dollar vilket motsvarar över 1,5 miljoner kronor.

– Vi tränar och spelar mot andra lag ungefär fem timmar om dagen för att finslipa formen. Våra främsta konkurrenter är Sync. De har varit en svår nöt att knäcka under säsongen och de har antagligen bra koll på hur vi spelar. Däremot tror jag att vår strategi kan överraska de asiatiska lagen.

Laget har spelat tillsammans i två år och under förra säsongens HoN World Tour dök de mer eller mindre upp från ingenstans och tog HoN-publiken med storm. I år är de bland de tio bästa lagen i världen och på turneringens hemsida beskrivs de som en askungesaga.

– Förra året var vi amatörer som genom vårt spel blev allt mer kända på HoN-scenen. I början var det ingen som visste vilka vi var men vi märkte snabbt att vi kunde konkurrera med världseliten. BMG har länge haft en ledande position på HoN-scenen och med deras stöd kan vi öka träningsdosen ytterligare och bli ännu bättre.

HoN-lagets kvalificering till HoN World Finals är ytterligare en framgång för BMG efter CS:GO Female-lagets vinst i Intel Challenge förra helgen.

– På Inet är vi väldigt glada över att det nya laget spelar under BMG-flagg. Tjejlagets vinst i Polen tillsammans med att HoN-laget lyckats ta sig ända till finalspelet betyder att BMG skördar stora framgångar i e-sportvärlden just nu. Inet har som mål att stötta de bästa e-sportarna och BMG HoN tillhör absolut den kategorin. Vi hoppas så klart att inom några veckor få välkomna hem ett gäng världsmästare, säger Inets marknadschef Johan Wahlberg.

HoN Tour World Finals spelas i Bangkok 28-29 mars http://hontour.com/worldfinals/

BMG HoN: Kristian ”Kracke” Sörquist, Samuel ”Boxi” Svahn, Robert ”Fusen” Flick, Mattias ”RootOf_z” Sander, Simon ”baltazar” Granath