Tävla om 3 miljoner på ny datamarknad för öppen data

På gårdagens Mobil Future-mässa i Kista utlyste Ulla Hamilton, trafik- och näringslivsborgarråd i Stockholms stad, en innovationstävling för att stimulera till utveckling av appar och andra it-tjänster som underlättar resor och transporter till och från Kista. I syfte att underlätta för utvecklarna har en gemensam datamarknad upprättats med öppna data från olika myndigheter och företag. Datamarknaden utgörs av en dedikerad tävlingsarea på tingco Market från Info24, en marknadsplats för realtidsdata från kommersiella aktörer och myndigheter.

Bakom tävlingen står Stockholms stad, Trafikverket och ITS Rådet i samarbete med Vinnova. Ett av syftena med tävlingen har varit att utvärdera en lösning för att tillhandahålla öppna data från olika myndigheter på en gemensam marknadsplats.

- Det är otroligt roligt att få bidra i en process som går mot att myndigheterna öppnar upp sina data och som möjliggör för utvecklare i landet att skapa nya, innovativa tjänster, säger Björn Sabel, vd på Info24.

Du som är intresserad av att delta i tävlingen har fram till 13 februari att inkomma med förslag på tävlingsbidrag. Upp till sex tävlingsbidrag får sedan dela på totalt tre miljoner kronor som ska gå till utveckling av respektive it-tjänst.

Mer information om tävlingen finns på tingco Market – http://market.tingco.com – och på tävlingens huvudsajt som du når ifrån datamarknaden.

Björn Sabel, vd, Info24
Epost: bjorn.sabel@info24.se