Hållbart byggande får ett eget informationscentrum

Våren 2017 beslutade regeringen att ett informationscentrum med syfte att främja energieffektivisering och hållbarhet vid renovering och nybyggnation skulle inrättas. Nu står det klart att Svensk Byggtjänst fått uppdraget.

– Det är mycket glädjande! Vi möter dagligen folk i branschen som vittnar om svårigheterna att hitta samlad kunskap, kvalitetssäkrade metoder och goda exempel. Det är alla från enskilda hantverkare och små bostadsrättsföreningar till allmännyttiga bostadsbolag och branschorganisationer, säger kommunikationsstrateg Anna-Klara Aspegren, som fram till idag ansvarat för Svensk Byggtjänsts sajt Renoveringsinfo.

Anna-Klara Aspegren ser ovärderliga nyttor med nya informationscentrum för hållbart byggande. Både med tanke på nuvarande byggtakt men för att möta behovet av kunskap vid renoveringar.

– Tillsammans med våra underleverantörer Nationellt renoveringscentrum, Sveriges Energikontor, Sustainable Innovation, IVL och RISE säkrar vi en bred kompetens.

”Det blir en plattform som många i bygg- och fastighetsbranschen kommer att använda sig av.” Peter Fransson, avdelningschef på Boverket

Avdelningschef Peter Fransson på Boverket menar att Svensk Byggtjänst har kommit in med ett bra koncept för att driva Informationscentrum om hållbart byggande.

– Vi är övertygade om att det blir en plattform som många i bygg- och fastighetsbranschen kommer att använda sig av för att få en samlad information inför att du ska renovera eller bygga nytt, säger Peter Fransson.

Den 1 januari 2018 ska centrumet vara igång. Planen är att sprida kvalitetssäkrad information i olika kanaler och verka för bygget av ett långsiktigt hållbart Sverige. Den huvudsakliga kanalen blir en kostnadsfri webbsajt och digital kommunikation, med även personliga möten vid seminarier, events och arrangemang där fokus ligger på hållbart byggande.

Informationscentrum för hållbart byggande – fokusområden i korthet:

• Miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv och metoder för livscykelanalyser och miljöinformation om byggprodukter
  • Resurseffektivitet ur ett livscykelperspektiv, avfallsförebyggande åtgärder och återanvändning av byggprodukter
  • Ekonomi och lönsamhet ur ett livscykelperspektiv
  • Påverkan på tekniska egenskapskrav
  • Kulturvärden
  • Sociala aspekter och åtgärder

• Bygg, fastighet

Informationscentrum för hållbart byggande är ett digitalt kunskapsnav. Här hittar du forskning, resultat och erfarenheter som du kan använda för att själv fatta hållbara beslut. Informationscentrum skall främja en ökad energieffektivisering vid renovering och energieffektivt byggande med användning av hållbara material och låg klimatpåverkan ur ett livscykelperspektiv. Informationen är kostnadsfri, målgruppsanpassad och kvalitetssäkrad.

Johan Nuder

Presskontakt Koordinator 0730 85 85 80