Mest populära IT-kurserna 2019

2019 lider mot sitt slut och det är snart dags för oss att gå in i 2020 och fortsätta göra det vi, våra kunder och lärare är bäst på – utveckla IT-Sverige. Men innan vi gör det måste vi få berätta att nästan 2500 (!) personer har utbildat sig i våra lokaler under det gångna året.

Och bland topp-tiokurser hittar vi titlar som Leading SAFe,ITIL® 4 Foundation och Architecting on AWS. Vi har, som del två i vår årskrönika, pratat med Tomas Holmstrand från Merocom, en av alla deltagare på våra kurser inom agila metoder.

Utbildningarna nedan blev våra topputbildningar under 2019, baserat på hur många som gått kursen.

Topp 10
1. Leading SAFe 4.6 with SA Certification
2.Scrum Master med Certifiering
3.Projektledning - Grundkurs
4.Architecting on AWS
5.Projektledning med Agila metoder
6.ITIL® 4 Foundation
7.Agil kravhantering
8.Informationsbehandling med SQL
9.Management 3.0
10.Agila metoder med Scrum, Kanban och Lean

Hej Tomas! Vad kul att du vill prata med oss. Vi börjar med dig, vad kan du berätta om dig själv och ditt företag?

Jag är en framtidstroende egenkonsult som jobbar mycket med olika projekt, både inom verksamhetsutveckling och produkt-/tjänsteutveckling.

Tomas har lång erfarenhet av IT projekt. Merocom, som Tomas konsultbolag heter, startade 2008 och har en lång erfarenhet av att ha hjälpt verksamheter med deras projekt och processer.

Varför ville du gå utbildning inom SAFe och Jira?

SAFe
är ett sätt som stora företag försöker hantera den snabba förändringstakten med och mitt jobb är att hjälpa dem med det. Jira är också en del i att jobba smartare och snabbare. Min egen spaning är att det går fort nu och att det kommer att gå ännu fortare framöver. Värdeerbjudanden och affärsmodeller får allt kortare livscykler vilket ställer högre krav på mig som egen att hålla mig ”up-to-date”.

Vad var viktigast för dig när du valde utbildning och utbildare?

Jag sökte efter utbildningsföretag som varit med ett tag, med bra rykte och som har lite bredd på utbildningar och utbildningstillfällen. Informator passade perfekt.

Beskriv din uppevelse av Informator, från start till mål?

Det var en angenäm kundresa jag hade. Utöver själva utbildningarna var speciellt frukost, mat och fika verkligen bra!

Hur ser dina planer om din framtid ut nu, när utbildningarna är genomförda?

Just nu använder jag varken SAFe eller Jira i uppdrag men det är viktigt att ha detta i verktygslådan så det kan användas när det behövs. Att synliggöra att jag gått utbildningarna på Linkedin är också viktigt.

• Företagsutbildning

Informator är Nordens största kompetensutvecklare inom IT och projektledning. Våra kurs- och certifieringscenter finns i Stockholm och Göteborg.

Julia Karlsson