Emanuel Dohi hyllas som Årets Nybyggare

Emanuel Dohi har utsetts till Årets Nybyggare och Pionjär i norra Sverige. Priset är en utmärkelse som går till framgångsrika företagare med utländsk bakgrund.

– Jag är jättestolt över att få ta emot det här priset, för att vara en nybyggare och en pionjär. Vi har hela tiden sett oss som nybyggare på Dohi Sweden, som pionjärer i ett digitalt landskap där vi mutar in ett område, kavlar upp skjortärmarna och jobbar tillsammans för att göra avtryck både nationellt och internationellt, säger pristagaren Emanuel Dohi, grundare och vd för Dohi Sweden.

Skapat tillväxtföretag

Priset Årets Nybyggare – Pionjär går till en person med utländsk bakgrund som bott i Sverige under en längre tid och som genom hårt arbete lyckats skapa ett tillväxtföretag som står för nytänkande i sin bransch.

Vinnaren har utsetts av en jury bestående av företrädare från SEB, Almi Företagspartner Nord AB och Almis IFS-rådgivare. Finalisten och pristagaren Emanuel Dohi går nu vidare till den nationella tävlingen, där samtliga regionala vinnare ställs mot varandra. Det nationella priset delas ut av kung Carl XVI Gustav under en prisutdelningsceremoni i Stockholm den 7 oktober.

Priset Årets Nybyggare instiftades av IFS (Internationella Företagarföreningen i Sverige) som idag är en integrerad verksamhet inom Almi Företagspartner.

Fakta om Dohi Sweden:
Dohi Sweden är en digital innovationsbyrå som erbjuder kompletta lösningar, tjänster och produkter genom att kombinera strategi, teknik och design.
Verksamheterna verkar idag framförallt inom upplevelse- och medieindustrin och har ett 80-tal medarbetare fördelade på fyra kontor, i Umeå, Sundsvall, Växjö och Stockholm. Dohi Sweden AB har sedan starten för 4,5 år sedan vuxit från ca 800 000 kr till en förväntad omsättning vid innevarande års slut på ca 80 miljoner kr. Tillväxten har skett på ett målmedvetet sätt där ägarens personliga värderingar speglar resultatet i bolaget.

I Dohi Sweden ingår Dohi Society (utbildning/event), Dohi Entertainment (dataspel, gamification), Dohi Publishing (tidskrifter) och Dohi Venture (investment).