Först ut när Kickstarter öppnar svensk sajt

Crowdfundingsajten Kickstarter öppnar i Sverige och gör det enklare för svenska entreprenörer att finansiera projekt. Fredrik Petrusson från Umeå är en av de första att haka på med sin ryggsäcksproduktion.

Fredrik Petrusson är ständigt på upptäcktsfärd med nya projekt. Han har varit med i TV4-programmet Uppfinnarna med en rollerbehållare för målare. Han har funnits med i teamet bakom vedeldade badkaret Hikki och har gett ut en bok om att bygga sig en egen bakugn.

Nu är han på gång igen, nu som en av de första som startar projekt på internationella crowdfunding-sajten Kickstarter när den öppnar upp för helsvenska projekt. Via framgångsrika Kickstarter har entreprenörer från hela världen samlat in över en miljard dollar till mängder av kreativa projekt och produkter. Kung Fury-filmen från Umeå är ett av de svenska projekt som haft stor framgång och nått långt internationellt med insamlade 4,5 miljoner kronor. Även slöjdaren Jögge Sundqvist har lyckats finansiera en dokumentär om sin pappa, också han slöjdare.

Öppnar för svenska projekt

Baccy PackTidigare projekt, som exempelvis Kung Fury, har dock varit tvingade att hitta en person i USA som kan ställa upp med bankkonto och adressuppgifter för att projektet ska kunna godkännas av Kickstarter. Så är det inte längre, från och med 21 oktober har Kickstarter öppnat för svenskar att registrera sina projekt och använda svenska bankkonton för att administrera sina kampanjer.

Det innebär en mycket enklare administration och nu förväntas mängder av projekt från Sverige dyka upp på crowdfunding-sajten. Fredrik Petrusson är en av de första som utnyttjar möjligheten. Med ryggsäcken Baccy Packs, miljövänligt producerad i ett hållbart tänk, erbjuder han alla som vill att via Kickstarter vara med och finansiera produktionen.

För även om allt är klart med kinesisk fabrik, svenskt skinn och ekotänk så behövs kapital för att kunna starta produktionen i större skala. En första provkollektion på 600 ryggsäckar kommer att beställas men för att finansiera det hela vill Fredrik ha stöd av intresserade från hela världen, och han hoppas att Kickstarter ska ge den möjligheten.

Den som nöjer sig med att ge tummen upp kan bidra med tio kronor vid Kickstarter, men sedan sträcker sig möjligheterna att ge bidrag ända upp till 50 000 kronor. Den som satsar fullt ut på så sätt kommer då också att få sitt namn ingraverat på tvättlappen i varje ryggsäck.

Ambitiös och noga

Fredrik berättar att han varit så ambitiös och noga han bara kan inför Kickstarter-kampanjen. Han betonar att projekt som ger ett professionellt intryck och verkar genomarbetade har större möjlighet att få in bidrag. Det har inneburit många sena kvällar och nätter för Fredrik, inte minst har det tagit tid att producera den video som visar ryggsäcken på Kickstarter. Men nu är han full av förtröstan på att kampanjen kommer att gå bra och att många vill bidra till produktionen av den nya ryggsäcken.

– Det här är bara början. Lyckas kampanjen på Kickstarter blir det ett varumärke som vi tar fram.

– Jag lever för det här, säger Fredrik Petrusson med ett leende.

Nedan filmen som visar ryggsäcken Baccy Pack på KickstarterText och foto: Mikael Hansson