Umeåbolaget COS Systems i final i global bredbandstävling

Umeåföretaget COS Systems är som enda svenskt bolag i final i den globalt aktade tävlingen Broadband InfoVision Awards. Tävlingen korar världens bästa bredbandstjänster och i finalen tävlar de mot storbolag som AT&T, Cisco och kinesiska jätten ZTE.

– För oss är kvalificeringen till finalen en exceptionell utmärkelse. Juryn består av vad de kallar för Broadband 100, som består av internationellt kända branschpersoner och experter, säger Jörgen Olofsson, vd för Umeåföretaget COS Systems.

Det är glada miner dessa dagar hos COS Systems i Umeå. Den nya produkten COS Service Zones, som ger en helt ny molnbaserad verktygslåda till nätägare som planerar att dra bredbandsfiber till hushåll och fastigheter, har hittat kunder i såväl USA som Sydafrika.

Ett viktigt erkännande

Produkten lanserades för ett år sedan och är anledningen till att COS Systems nu nominerats till Broadband InfoVision Awards. Konferensen anses som en av branschens viktigaste och att vara en av sju nominerade till finalen i kategorin Best Network Intelligence Innovation är ett riktigt erkännande.

– Vi är plötsligt i samma liga som Cisco, AT&T och ZTE som är jättebolag. Det är stort att jämföras med dessa som har enorma utvecklingsavdelningar, säger Isak Finér, sälj- och marknadschef på COS Systems.

– Den här mässan är en av de viktigaste, men det är svårt att hitta bra leads på mässgolvet för det är så oerhört mycket folk. Att få komma upp på scen och ta emot ett pris skulle ge enorma fördelar, fortsätter Isak Finér.

Smartare sätt bygga fibernätverk

COS Service Zones är en produkt som ger de som planerar att bygga ett bredbandsfibernät värdefull information om de boende i ett samhälle där en fiberutbyggnad är tänkt att ske. Istället för att först bygga fibernätverket och sedan försöka hitta bredbandskunder vänder COS Service Zones på hanteringen. Produkten gör det möjligt att först sondera intresset för fiber hos de boende och företagen i ett visst område  för att sedan planera utbyggnaden efter efterfrågan och bygga först där intresset är störst. Därmed maximeras intäkterna så tidigt i utbyggnadsprocessen som möjligt. Isak Finér menar att en nätverksägare på så sätt kan kraftigt minska kostnaden för fibernätverket eftersom de lönsammaste områdena byggs först, med kunder och intäkt från dag ett som därmed betalar för utbyggnaden av de svagare.

– För oss är det smickrande att vi har passerat juryns gallring och om vi dessutom skulle vinna tävlingen skulle det betyda oerhört mycket för oss, säger Jörgen Olofsson.
– Det kommer också att spilla över på våra andra produkter och sätta oss på kartan. I slutändan innebär det att vi får lättare att komma in hos kunder och tala för vår produkt, avslutar Isak Finér.

Den 22 oktober kommer vinnarna av Broadband InfoVision Awards att offentliggöras vid konferensen i Amsterdam.