74 procent i Blekinge har bra lokalsinne – 76 procent kör vilse

74 procent i Blekinge har bra lokalsinne – 76 procent kör vilse

Enligt en ny undersökning, genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av INGO, uppger 74 procent i Blekinge län att de har ett bra lokalsinne. Samtidigt uppger 76 procent att de kört vilse. Undersökningen visar dessutom att 35 procent i Blekinge län upplever sig ha fått sämre lokalsinne vid användningen av GPS/applikationer.

På uppdrag av bensinbolaget INGO har Kantar Sifo kartlagt svenska folkets lokalsinne. Kartläggningen visar tydligt på skillnader runt om i landet. Hela 74 procent i Blekinge län uppger att de har ett bra lokalsinne. Trots detta uppger 76 procent att de har kört vilse och 35 procent att deras lokalsinne har blivit sämre vid användningen av GPS/applikationer.

Hela 87 procent använder sig av GPS/applikationer och 50 procent uppger att de använder sig av en kartbok för att hitta. Undersökningen fastslår att de som använder GPS/applikationer oftare kör vilse än de som använder kartbok. Sett till hela riket visar undersökningen att över 67 procent av de som har kört vilse använder GPS/applikationer medan endast 15 procent av de som har kört vilse använder kartbok.

Dessutom visar INGOs undersökning att 82 procent i Blekinge ibland eller ofta frågar efter vägen när hen kört vilse och att 57 procent tror att den yngre generationens lokalsinne påverkas negativt av ny teknik.

Undersökningen är genomförd som en del av INGOs koncept ”Mannen utan lokalsinne” http://www.mannenutanlokalsinne.se/.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo. Antal respondenter 1 043, riksrepresentativt urval. Målgrupp: körkortsinnehavare i åldern 18-80 år. Fältperiod: 30/8-17 tom. 4/9-17. Om fakta/siffror från undersökningen används måste källa anges: Kantar Sifo på uppdrag av INGO, alternativt Kantar Sifo/INGO.

INGO (tidigare JET) öppnade sina första automatstationer i Sverige redan 1978 och har sedan starten inriktat sig på att sälja drivmedel till ett lågt och rättvist pris. INGO finns representerat i Sverige med 254 automatstationer och i Danmark med cirka 130 automatstationer. Sedan 2012 ägs INGO av det kanadensiska bolaget Alimentation Couche Tard.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Irmgard Mårtensson, Kommunikationschef
E-mail: irmgard.martensson@ingofuel.com