Telefonen MD501 från DeWalt är konstruerad för professionella hantverkare och tuffa miljöer

Pressmeddelande -

DEWALT lanserar robust Android smartphone för tuffa miljöer i samarbete med Global Mobile och Ingram Micro

DEWALTs nya robusta mobil för tuffa miljöer är nu tillgänglig för nordiska marknaden. Enheten klarar extrema väderförhållanden och arbetsmiljöer, samtidigt som den erbjuder all den funktionalitet som man förväntar sig av en högpresterande smartphone. Telefonen MD501 är konstruerad för professionella hantverkare och tuffa miljöer.

DEWALT, världens största tillverkare av elverktyg för professionella användare, har gått samman med Global Mobile Communications, välkända för sina robusta mobilenheter och lanserar nu DEWALT MD501 Android smartphone. Ingram Micro blir exklusiv distributör i Norden. Denna Android 6-kompatibla telefon med 4G dual-SIM erbjuder alla funktioner från marknadsledande smartphones, kombinerat med en tålig, robust konstruktion och specialfunktioner för yrkesfolk.

”Vi på Ingram är mycket stolta över att bli utvald till exklusiv Nordisk distributör av DeWalt´s smarta mobiler vilket förstärker vårt sortiment ytterligare i en kategori som är snabbt växande”, säger Fredrik Westerén, Nordic Product and Marketing Manager på Ingram Micro.

MD501 klarar driftsmiljöer på -20 °C till 60 °C och säkerställer uppkoppling för användaren oavsett arbetsmiljön. 5-tumsskärmen har HD Bright View Gorilla Toughened Glass 3 så att den klarar de oundvikliga påfrestningar som följer av daglig användning på byggplatser. MD501 är vatten- och dammtät samt väderanpassad i enlighet med den vedertagna industristandarden IP68 och överensstämmer med MIL-STD 810G, så att den klarar ett tvåmetersfall på massiv betong.

DEWALTs enhet erbjuder ytterligare en rad funktioner som är tänkta att maximera användarnas produktivitet och internkommunikation. 13 megapixel-kameran är idealisk för dokumentation och inspelningar, medan den handskvänliga HD-skärmen underlättar användning på plats. Till skillnad från många smartphones ger den avancerade batteriteknologin upp till åtta timmars samtalstid, så att man slipper riskera att bli utan telefon när arbetsdagen närmar sig sitt slut. Enheten har stöd för trådlös Qi-laddning.

MD501 är utformad för att minska de risker som folk i byggbranschen står inför, med funktioner som stöder säkerhet i ensamarbete. Enheten är förkonfigurerad med en paniklarmknapp som skickar användarens GPS-position förvalt nummer. För dem som arbetar under farliga arbetsförhållanden kan accelerometern ställas in så att den utlöser larm om användaren råkar ut för ett fall. En push-to-talk funktion gör att en arbetsledare kan kommunicera direkt med upp till 500 personer.

Weronica Lundgren är Nordic Marketing Manager på Stanley Black & Decker.Den dubbla SIM-kortskapaciteten gör att man kan få bättre täckning. En förstärkt högtalare ger ökad ringsignalvolym och förbättrad samtalstydlighet.

”Begränsad täckning, extrema väder- och klimatförhållanden och stora glesbebyggda områden påverkar arbetssituationen för många. DEWALT MD501 Android Smartphone erbjuder marknadsledande prestanda, i kombination med en robust konstruktion med funktioner som är anpassade för behoven hos användare som arbetar i dessa miljöer.”

Prissättning och tillgänglighet

DEWALT MD501 Android smartphone är tillgänglig nu med ett rekommenderat återförsäljarpris på 5 490,00 kr inkl. moms. Produkten saluförs från säljstart av bl.a. Audio Video och Ring Up

Ingram Micro är exklusiv distributör.

För ytterligare information, högupplösta bilder och testexemplar, kontakta:Babel PR for Global Mobile Communications, enquiries@babelpr.com. Ytterligare information finns på http://se.dewaltphones.com/

Om DEWALT

Stanley Black & Decker är världens största tillverkare av elektriska handverktyg. Varumärket DEWALT ingår i koncernen och erbjuder elverktyg för professionella användare. Alla produktlanseringar bygger på omfattande research och intervjuer av professionella användare för att möta deras behov.

Ingram Micro är en global ledare inom distribution och logistik på IT- och telekommarknaden som tillhandahåller specialanpassade produkter och tjänster. För mer information besök oss på www.ingrammicro.se