500 träplattor med text om 500 saknade flyktingar kommer att läggas ut på Mynttorget 20-22 juni 2022.

Uppdatering och livesändning: Jan Eliasson inviger installationen ”Den stora saknaden” på Mynttorget i Stockholm

Uppdaterat program 20 juni kl 15-17. Live-sändning från Stoppa utvisningarna till Afghanistan!

Se även intervju med Marit Törnqvist och Linda Thilén (fritt att publicera med angivande av källa).

Den 20 juni är den internationella flyktingdagen. Programmet kommer senare läggas ut i Stöttepelarens youtubekanal.

Den 20 juni 2022 kommer konstnären Marit Törnqvist att placera ut 500 handskrivna brädor på Mynttorget i Stockholm. ”Den stora saknaden” vill uppmärksamma alla dem som välkomnades att söka asyl i Sverige men sedan hamnade i en fälla av långa väntetider, rättsosäkra beslut, åldersuppskrivningar och ändrade lagar. Som utvisades ellerflydde till andra länder i Europa för att undvika deportation. Som inte orkade leva. Alla som inte fick det skydd de behövde.

Mellan 15.00 – 17.00 kommer en rad kända profiler hålla tal, bl.a. Anders Wijkman, Tony Haddou och Rasmus Ling.

På brädorna kan man läsa minnestexter om dem som idag saknas. Texterna har skickats till Marit Törnqvist av människor i hela Sverige. Människor som under åren efter 2015 öppnade sina hem och hjärtan för att ge dessa unga flyktingar en trygg plats. Texterna konfronterar oss och blir ett hjärtskärande vittnesmål om något som aldrig får upprepas.

Under 2015 ansökte 163.000 personer om asyl i Sverige. En stor mängd flyktingar, många minderåriga, flydde kriget i Afghanistan. De välkomnades, lärde sig språket, gick i skolan, byggde vänskaper och blev del av svenska familjer. Men för många av dem innebar tiden i Sverige ingen trygghet.

Idag har tusentals av dem flytt vidare till andra länder i Europa för att undvika utvisning. De som utvisades till Afghanistan är nästan alla på flykt igen. Några av dem har avlidit efter utvisning. En del har inte orkat leva och tagit sitt liv i Sverige.

Saknaden efter dem är enorm. Installationen kommer att vara ett sätt att bearbeta denna sorg.

Att ansvariga politiker reducerade dessa människor till siffror trots att de var vänner och familjemedlemmar, skolkompisar och arbetskamrater, är något Marit Törnqvist vill lyfta dessa dagar.

__________________________________________

Installationen finns på Mynttorget 20 - 22 juni mellan kl. 12 och 18 varje dag.

PROGRAM den 20 juni kl 15-17 (uppdaterat 19 juni kl 23).

Programmet kommer att livesändas i facebookgruppen Stoppa utvisningarna till Afghanistan! och senare läggas ut i Stöttepelarens youtubekanal

Medverkande:

Marit Törnqvist, konstnär, författare, inleder

Jan Eliasson, tidigare utrikesminister och vice generalsekreterare för FN

Tove Olsson, skådespelare, läser texter ur installationen

Sara Kukka-Salam, ordförande i Tro och Solidaritet, ledare för Socialdemokraterna i Solna

Anders Wijkman, författare, debattör

Robert Nyström, advokat

Thomas Avén, ordförande Läkare i Världen

Rasmus Ling, riksdagsledamot Miljöpartiet

Elisabeth Rundqvist, bibliotekarie, har kartlagt självmord bland ensamkommande

Tony Haddou, Migrationspolitisk talesperson Vänsterpartiet

Linda Thilén, Swedish French Afghan Running Club, Paris

Reza Rahimi, flydde 2015 från Afghanistan och har genom sitt skrivande gett många utsatta en röst (deltar med kort text som Marit läser)

Andreas Holmberg, biskop i Stockholms stift (deltar med text som Marit läser)

Tove Olsson, skådespelare, läser texter ur installationen

Marit Törnqvist, konstnär, författare. Avslutar och tackar.

__________________________________________

Marit Törnqvist (född i Uppsala 1964) är svensk-nederländsk illustratör och barnboksförfattare. Hon har arbetat med Astrid Lindgren under många år och skapat scenografin till Sagotåget och Villa Villekulla på Junibacken. Marit Törnqvists böcker finns översatta till ett tjugotal språk och hon har deltagit i utställningar och vunnit priser över hela världen. I slutet av maj 2022 blev hon nominerad till ALMA priset för 14:e gången.

Kontakt denstorsasaknaden@gmail.com eller info@marittornqvist.com

Sedan 2015 har Marit Törnqvist tagit initiativ till olika stora bokprojekt för flyktingbarn i olika länder. I Sverige tog hon initiativet till att 30 000 bilderböcker på arabiska delades ut på flyktingboenden i mars 2015. Hon har initierat en antologi på arabiska för flyktingbarn i Nederländerna och ordnade en stor författarturné på flyktingförläggningar i Nederländerna. Marit arbetar också aktivt i bokprojektet ”Read with me” i Iran, som ger de mest utsatta barnen, bl.a. afghanska flyktingbarn i landet, tillgång till böcker och workshops.

Sedan 2017 har Marit engagerat sig i en grupp flyktingar från Afghanistan som trots starka asylskäl riskerade utvisning. Hon skrev en uppmärksammad debattartikel i DN tillsammans med ett fyrtiotal kulturarbetare.

Marit Törnqvist är medgrundare och ambassadör till kampanjen Håll ihop Sverige .

Stoppa utvisningarna till Afghanistan! (hemsida)
Stoppa utvisningarna till Afghanistan! (facebookgrupp med över 24 000 medlemmar)
Stöttepelaren - stödförening för ensamkommande barn och unga
How safe is Afghanistan? (Konferens 2018)